Wednesday 11 October 2023

Tampal gigi geraham

Dah lebih seminggu gigi geraham bahagian atas sebelah kiri ini terasa ngilu. Saya tak pasti gigi yang mana satu. Mungkin antara tiga batang gigi geraham yang belakang sekali. So untuk mengelakkan keadaan makin buruk dan membuang segala teka-teki maka saya terus cari masa untuk ke dentist. Dan seperti biasa Klinik Pergigian Sharifah Aminah tetap menjadi pojaan hatiku. Walau jauh di Greenwood sana tetap juga kugagahi driving dari Ampang.

Biasanya saya akan walk-in sahaja. Haruslah kena call dulu untuk pastikan slot masih ada untuk walk-in. Biasanya kalau doktor tak sibuk dengan appoinment atau operation, kita boleh je slot in anytime. Depa buka klinik untuk sesi pagi dan petang. Kali ini saya pilih sesi petang. Depa bukak klinik pukul 2.30 petang, pukul 2.35pm saya dah tercongok depan kaunter menjadi patient pertama.

“Gigi semua okay, tiada lubang, tiada retak… Ngilu mungkin sebab erosion sikit. So kita bersihkan dan tampal sikit.” Begitulah. Gusi dah tua ni, gigi pun asyik mengalami kesan erosion. Depa caj RM100 untuk tampalan dan RM30 untuk consultation. Dalam masa satu jam saya dah balik rumah semula. Alhamdulillah. 

Balik rumah, kita terus google tentang tooth erosion untuk kemaslahatan masa depan. Yang penting, untuk sementara waktu ini kena kurangkan makanan berasid/masam bagi mengurangkan hakisan pada gigi. Sambil itu kita teruskan memberus gigi dan floss gigi seperti biasa. Cuma perlu tambahkan floride dalam aktiviti mencuci gigi. Moga Allah bantu.

Saya dah pernah alami kejadian sama pada hujung tahun lepas. Boleh baca ceritanya di bawah.

Cerita sebelum ini.

Sekian. 😊

No comments:

Jalan-jalan IKEA Cheras

Sejak balik dari UK rasa seronok pulak kalau boleh selalu berjalan (brisk walk). Oleh kerana cuaca agak panas kita cari tempat indoor pulak....