Friday 6 October 2023

Port Dickson balik hari.

Masa anak-anak kecik dahulu kami selalu bawak mereka ke Port Dickson. Kadang-kadang mengikut hubby bila-bila masa ada program di sana. Adakala kami pergi balik hari sahaja. Dan sejak dah tinggal berdua ini, from time to time saya akan browse through kenangan lama. Kadang-kadang saya akan buka album melihat gambar-gambar kenangan secara fizikal. Adakala saya akan baca balik apa yang tercatat dalam blog. Dan hari ini tetiba pulak terjumpa cerita yang telah hampir dua tahun tersimpan dalam draft. Maka dalam senggang masa yang ada ini kita sambung kembali cerita yang tertunda sekian lama.

Saya tak pasti bila exactly kami ke sana. Yang pasti ianya berlaku dalam dua tahun yang lepas, semasa negara terchenta ini sudah menghampiri ke penghujung zaman PKP. Kami keluar awal pagi bersama anak nombor 4 dan 5 sahaja dan singgah makan di Original Pak Lang Kopitiam, Port Dickson sebelum bercanda di tepian pantai. 

Nasi lemak telur mata.

Nasi ayam.

Ummi, ayah baru belajar buat ‘peace’.

Sentiasa dengan mask bila keluar rumah.

Saya tak pasti bila sebenarnya pantai Port Dickson ‘dicemari’ dengan pandangan yang kurang enak. Selama saya berkunjung ke sana memang pemandangannya sangat cantik dengan pantai yang tenang dan bersih seperti dalam gambar-gambar di bawah.




Kemain depa dua beradik.

Sabo jelah abang melayan adik bongsu.


One with anak bujang sebelum naik pelamin.

Pantai yang lapang dan tenang.


Empat ketoi syok sendiri.

Begitulah rakaman memori dua tahun lepas. Kami keluar pagi dan balik petang. Cukuplah jalan-jalan balik hari sahaja. Kini, pada pandangan saya, pantai Port Dickson tidak lagi seindah dahulu. Mudah-mudahan ada pihak-pihak yang berkenaan sudi mengambil inisiatif untuk mencantikkan kembali pantai lejen ini demi kemaslahatan industri pelancongan kita. Amiin.

Sekian. 😊

No comments:

Jalan-jalan IKEA Cheras

Sejak balik dari UK rasa seronok pulak kalau boleh selalu berjalan (brisk walk). Oleh kerana cuaca agak panas kita cari tempat indoor pulak....