Friday 6 October 2023

Sarang lebah di laman.

Bila tiba musim panas baru-baru ini banyak makhluk Allah yang datang bertandang. Alhamdulillah setakat ini saya masih bertahan dengan makhluk-makhluk yang singgah dan berlalu pergi. Walau banyak yang meninggalkan jejak yang menyakitkan hati tapi kita masih dapat bersabar. Sepanjang saya menikmati laman sekangkang kera ini banyak tinja kucing yang terpaksa saya bersihkan, bangkai binatang mati yang terpaksa dipusarakan, tanpa menidakkan kebahagiaan berinteraksi dengan alam. Saya suka mendengar kicauan burung di waktu pagi, rama-rama yang pelbagai warna, pepatung, belalang, tupai, kucing jiran… semuanya boleh dijadikan kawan. Tapi bila pada suatu pagi yang dingin, tetiba ternampak sarang lebah maka haruslah kita mengambil langkah proaktif. Tak daya nak proses sorang-sorang, saya panggil pakcik potong rumput untuk tolong setelkan masalah yang datang.

Seketul sarang lebah dicelahan dahan pokok.

Mudah sangat tengok pakcik tu buat kerja. Dia kumpul ranting dan daun kering. Lepas tu buat unggun dan bakar di bawah sarang lebah tu. Kemudian dia biarkan unggun api tu berasap naik hingga ke sarang. Tak sampai 30 minit semuanya selesai. Kemudian dia potong dahan pokok tu dan buang.

Kumpul ranting dan daun kering.

Buat unggun api dan bakar.

Moga Allah sentiasa hindari dari perkara-perkara yang tidak baik di laman ini. Amiin.

Sekian. 😊

No comments:

Jalan-jalan IKEA Cheras

Sejak balik dari UK rasa seronok pulak kalau boleh selalu berjalan (brisk walk). Oleh kerana cuaca agak panas kita cari tempat indoor pulak....