Friday 26 May 2023

Penutup Syawal.. jom balik kenuri @ Penang

“Akad nikah hari Jumaat, 10 pagi. Kenuri Sabtu 11.30 pagi sampai 4.00 petang. Mai na…”

Oleh kerana ini adalah majlis terakhir dalam keluarga, haruslah kami berusaha sedaya mungkin untuk memenuhi undangan. Biasanya, apa-apa sahaja majlis kenduri keluarga saya akan kerah semua anak-anak untuk hadir bersama. Namun kali ini hubby tak dapat hadir, maka tidaklah saya hendak menggunakan kuasa veto memaksa anak-anak pulak. Lagipun semua ada hal masing-masing.

“Ummi nak gi Penang ke? Amin ikut…”

Alhamdulillah ada seorang anakanda yang boleh luangkan masa menjadi peneman Ummi. Hubby pulak dengan senang hati bayarkan semua perbelanjaan perjalanan, sewa hotel, minyak kereta, duit tol dan duit poket serta izinkan saya bawa Accord, maka hilanglah segala rasa gundah gulana di hati ini. Of courselah anakanda yang jadi drebar… Ummi just sit back and relax.😊

Kami turun dari rumah pada pukul 5.15 pagi hari Jumaat, target untuk tiba di Penang sebelum pukul 10 pagi. Kami singgah solat Subuh di R&R Rawang dan sarapan ringan di Starbuck.

Starbuck yang hening disubuh hari.

Kami tiba di Pejabat Agama Bukit Mertajam tepat jam 9.45 pagi, sedang elok untuk urusan akad nikah yang sepatutnya bermula pada pukul 10. Alhamdulillah dengan sekali lafaz anak saudara saya selamat menjadi isteri orang. Usai urusan di pejabat agama kami balik ke rumah pengantin perempuan di Alma Jaya untuk majlis makan beradab sebelum daftar masuk ke hotel.

The nervous groom.

All done... Alhamdulillah.

Nasi daging ngan air asam. πŸ˜‹

Makan beradab.

Kami ambik dua bilik di Hotel Sunway Seberang Jaya, satu untuk saya dan satu lagi untuk anak menantu. Depa bagi bilik di tingkat 10, so bolehlah menikmati pemandangan alam di masa senggang.

King sized bed... padahal nak tido sorang je.🀭

Dari tingkat 10, Sunway Seberang Jaya.

Memandangkan kami tiada apa-apa perancangan disebelah petang, so kami decide untuk tengok sunset dari sebalik pulau. Kami keluar dari hotel dalam pukul 5 petang. Saya tak pasti ke mana arah yang sesuai untuk menikmati suasana sunset di petang hari Jumaat yang mulia ini. Tempat paling best sepatutnya ke arah Batu Feringgi tapi di sebabkan keadaan jalan yang sangat sesak rasanya by Isya’ pun belum tentu kami tiba di sana. Akhirnya kami pusing ke arah selatan pulau dan berhenti di Dataran Matang Street Food, Permatang Damar Laut. Masa kami tiba, waktu baru menunjukkan pukul 6 petang. Masih ada masa lebih satu jam sebelum matahari berlabuh. Memandangkan nak ke mana-mana pun jalan sesak so kami decide untuk duduk menunggu sahaja sambil menikmati makanan ringan. Tapi tiba-tiba pulak langit mendung dengan awan hitam yang tebal, maka hasrat untuk melihat sunset pun terkubur begitu sahaja. Apa nak di kata, kita hanya merancang tapi Allah yang menentukan segalanya.

Awan mendung.

The best we can do.

Posing diri sendiri jelah.

Kami beredar dari situ sebaik sahaja azan maghrib untuk mencari dinner di Restoran Kapitan di Chulia Street, Georgetown. By pukul 10 malam kami balik ke hotel semula untuk berehat. Esoknya kita tengok sunrise (di sebalik langsir bilik) pulak sebelum check-out pada pukul 11.30 pagi.

Sunrise dari tingkat 10.

Lepas check-out kami terus ke Dewan Haji Ahmad Badawi untuk majlis resepsi sebelum anakanda keluar semula untuk menjemput kakaknya yang datang all the way naik train dari Putrajaya. Depa turun di hentian Butterworth. Alhamdulillah ramai saudara jauh dan dekat turut hadir memeriahkan majlis. Benarlah kata orang, masa kenduri kendara adalah masa yang terbaik untuk berjumpa saudara mara. Walau entah bila akan bersua semula kita raikan sahaja bila dah ada di depan mata.

Menu utama.

Kek pengantin tema biru.

Siblings kut sini.

Sepupu sepapat.

Siblings kut sana.

The happy mak sedara...

...with the happy bride and groom.

Wali of the bride.

Parents of the bride.

Acara wajib... selpi wefi.

Selepas seharian, semua orang pun dah muka barai, jomlah balik KL. Kami selamat tiba di rumah semula dalam pukul 10.30 malam. Home sweet home.❤