Tuesday 4 April 2023

Berbuka dengan asam pedas ikan nyok-nyok.

Hari ke-6 Ramadhan

Beberapa kali saya dok ulang-alik mengintai pokok kantan di halaman rindu laman. Daripada kudup bunga hingga dah kembang mekar saya masih berkira-kira apa menu yang sesuai dengan tahap kerajinan yang ada. Ini dah kali ketiga pokok kantan ini berbunga. Yang dua kuntum sebelum ini hanya layu di pusara tangkai tak sempat nak petik. Kali ini saya cekalkan hati memetiknya walau dah mula kembang sambil ligat mencari idea menu terpaling simple. Aduhai malas benor makcik ni ye. Akhirnya saya korek peti ais cari ikan buat asam pedas.

Bunga kantan segar dari ladang.

Close-up sikit.

Oleh kerana tinggal berdua sahaja, saya cuma masak seekor ikan nyok-nyok dipotong dua, resepi campak campak. Bunga kantan pulak saya belah dua. Saya tumis bawang merah+putih dan halia yang telah dikisar. Lepas tu masukkan cili kisar, serai ketuk dan sehiris lengkuas. Biarkan hingga kering dan pecah minyak. Lepas tu masukkan air asam jawa semasam rasa. Biarkan mendidih, kemudian masukkan ikan dan bunga kantan. Lastly tambahkan garam secukup rasa. (Sepatutnya letak bendi, tomato, daun kesum… tapi semuanya out of stok, so kita berpada sahaja dengan apa yang ada).

Belah dua… simpan separuh untuk kegunaan dikemudian hari.

Asam pedas ikan nyok nyok is done.

Rezeki Iftar hari ke-6 Ramadhan 1444H.

Alhamdulillah, cukuplah untuk makcik-pakcik buat bukak posa.

Sekian. 😊

No comments:

Jalan-jalan IKEA Cheras

Sejak balik dari UK rasa seronok pulak kalau boleh selalu berjalan (brisk walk). Oleh kerana cuaca agak panas kita cari tempat indoor pulak....