Monday 9 July 2018

Phuket

Tiba-tiba sahaja hubby ajak pi Phuket. Sebenarnya depa ada Muzakarah Perbankan Islam untuk panel Shari'ah bank di Malaysia dan Thailand. Rasanya Indonesia dan Brunei pun turut serta. Entahlah saya pun tak pasti. Malas nak sibuk-sibuk urusan orang-orang profesional nih. Hubby ajak teman maka kita teman jelah. Oleh kerana Thailand jadi tuan rumah maka depa pilih buat kat Phuket.

Maka pada hari Isnin 2 Julai 2018 baru-baru ini kami berlepas ke Phuket. Sebelum ni setiap kali teman hubby pi memana akan ada peneman saya juga..... siapa lagi kalau bukan Cik baby cumel itu....:((( Ini kali kedua kami pi oversea berdua-duaan sahaja. Sebelum ni kami pi Oman. Tapi sebab kebetulan saya ada kawan kat sana maka setiap kali hubby berprogram saya pi bercanda dengan kawan. Tapi nak pi Phuket ini macam loner pulak....

Kami gerak dari KLIA tengahari. Flight selama lebih kurang satu jam sahaja. Alhamdulillah landed kat Phuket dengan selamatnya walau dalam deruan hujan. Saspen jugak apabila tetiba flight sedikit gegar semasa memasuki perairan Thailand.

Dari lapangan terbang kami naik van melalui suasana kampung yang tenang dan damai. Sepanjang jalan hujan renyai. Oleh kerana kami tiba semasa rush hour, masa orang keluar ofis dan budak-budak keluar sekolah maka jalan biasa agak jam. Kami dibawa melalui jalan alternatif, melalui ladang getah dan laluan sempit sekitar kampung untuk mengelak jalan jam.

Laut bergelora dalam hujan renyai...

Perjalanan ke hotel mengambil masa selama lebih satu jam. Kebetulan Sementara menunggu daftar masuk bilik hotel depa jemput makan dulu.

"Sawadikap....." dengan senyuman yang tak pernah lekang dari bibir mereka.

Depa sediakan makan tengahari. Tapi sebab kami dah makan dalam flight, perut masih kenyang maka kami hanya ambik makanan yang ringan-ringan sahaja. Rupa-rupanya depa buat style serving. Kita duduk kat meja, depa akan hidangkan apa yang kita minta. Saya ni manalah biasa di hidang-hidang begitu. Kita jenis simple, biasanya makan kat buffet, pilih sendiri apa makanan yang kita minat, berapa banyak yang kita suka... biasanya saya ambik portion sikit-sikit sahaja. Bila dah dihidang bagai memang la semput nak menghabiskan portion yang depa bagi walaupun saya hanya ambik starter dan dessert sahaja. Hmm....

Starter katanya, jenuh nak peghabih.

Dessert, pulut mangga yang marvelous.

By pukul 5 petang kami dah boleh masuk bilik. Alhamdulillah.

Kunci specifik....

Kawasan hotel ni agak luas. Depa buat konsep hotel dalam taman. Maka setiap inci kawasan hotel tu dipenuhi dengan tanaman pokok bunga dan pokok-pokok hutan. Sungguh tenang dengan warna hijau alam.

Pelan lokasi sekitar hotel.

Belum sempat hadam makanan tengahari tadi, depa panggil untuk dinner pulak.

"Kita raikan sahaja sebab orang dah ajak....."

Kambing... saya tengok saja, dah tak larat nak makan

Dessert.... puding karamel dan buah-buahan. Sedap

Esoknya hubby sibuk berprogram. Sebagai isteri yang tidak suka mengganggu urusan suami maka saya mencipta urusan sendiri.

Posing jap depan dewan sebelum depa mulakan program.

Lepas sarapan saya pi cari kawan untuk ajak jenjalan sekitar hotel. Alhamdulillah ada insan mulia buat teman berjalan. Kebetulan kami berdua ni isteri-isteri dalam kapal yang sama maka sesamalah kita jenjalan isi masa.

Ketara tembamnya di situ....

Sahabat sekapal....

Pantai Patong yang bersih dan nyaman.

Lepas berposing-posing kat pantai kami jenjalan sepanjang Patong Beach. Banyak kedai-kedai menjual cenderahati sepanjang jalan.

Alhamdulillah cuaca sangat terang tapi panas. Kami tak mampu nak berlama-lama di pantai sebab pengunjung dah mula ramai. Lagipun dah tua-tua ni tak larat nak berjalan dalam cuaca panas begitu ditambah pulak dengan pemandangan yang mula kurang menarik. Maka kami pun mula gerak balik ke hotel untuk berehat.

Saja selak-selak sambil berehat tunggu hubby habis program. Lama tak baca paper.....

Sementara tunggu hubby habis program, saya pi cari makan tengahari. Sepatutnya masa jenjalan tadi tu singgah beli lunch terus tapi tak tergamak pulak nak pandai-pandai membeli. Terasa ragu-ragu tentang status halalnya. Nak tanya tentang kehalalan pun tak reti nak cakap Siam. Maka kita cari je kat kafe hotel. Dok jenguk-jenguk logo halal kat hotel tu tapi tak nampak pulak. Maka tawakkal jelah beli yang agak-agak boleh dimakan.

Light lunch kat kafe hotel. Saya pilih roti sahaja. Takut nak beli benda lain sebab tak sahih halal haramnya.

"Umi kena makan pankek kat Phuket...." Iman dah siap pesan sebelum saya bertolak hari tu. Masa berjalan sepanjang pantai Patong tadi memang nampak banyak gerai jual pankek tapi segan pulak nak singgah. Yang menjual tu anak-anak muda belia. Tak sampai hati makcik dah tua ni nak singgah beli. Biarlah ia menjadi acara anak-anak muda sahaja....

Suasana hijau di luar tingkap bilik....

"Untung la Mas pencen masih sihat lagi. Boleh ikut suami berjalan..... sayang kalau pencen masa badan dah sakit-sakit, lutut pun dah longgar, jalan pun dah tak larat....." Komen seorang sahabat.

PS: Alhamdulillah setakat ini Allah masih kurniakan kesihatan yang baik.....

Unknown said...

Bestnyaaa baca blog aunty! Teruskan menulis ya ❤️❤️❤️

Masniah Said said...

Tq...❤❤❤

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...