Wednesday 25 July 2018

Mood baru.....

Sejak hubby makin sibuk saya banyak travel sensorang. Dah tiba masa saya kena independent sepenuhnya. Selama ini saya banyak buat kerja-kerja dalam rumah sahaja. Tapi sekarang dah mula buat urusan luar dan travel. (Perasan macam super busy pulak)

Hari Isnin lepas tiba-tiba sahaja teringin nak beli laptop baru. Mudah sahaja spesikasinya. Saya nak yang saiz biasa sesuai untuk makcik-makcik buat kerja-kerja biasa. Boleh buka blog, buka fb, dan yang paling penting tidak berat supaya senang saya angkut ulang-alik Nilai. Bajet? Sekadar yang termampu sahaja.

So pepagi hari saya dah mesej Iman ajak teman Umi shopping. Alhamdulillah Cik Mek tu senang dibawa berbincang. Maka dalam pukul 11.30 pagi, setelah setelkan apa yang patut di Ampang, saya gerak ke Kajang, ambik Iman dan Mekca. Lepas tu terus ke IOI Mall Putrajaya. Iman dah siap reserve parking lot online. Sampai sahaja terus masuk parking sebelah pintu masuk Mall. Mudah sungguh urusan zaman sekarang. Tak perlu nak memusing-musing cari parking lot apa semua. Install sahaja apps ke dalam handphone lepas tu bayar top-up macam biasa. Depa caj terus untuk berapa lama kita nak berjimba kat situ.


Kebetulan kami tiba waktu tengahari, perut pun dah berbunyi, maka teruslah ke foodcourt untuk makan tengahari dulu. Banyak juga pilihan menunya. Kami cuma ambik kebab dengan roti dan chips. Makan simple-simple sahaja sebab lepas tu nak meronda cari laptop pulak. Kalau makan berat kang tak larat nak bergerak pulak.

Kami keluar masuk beberapa kedai yang ada jual laptop. Nak cari yang betul-betul memenuhi spesifikasi saya dengan harga mampu milik. Padahal harga kat semua kedai tu takde beza pun. Cuma kena tengok samada depa ada stok atau tidak. Akhirnya saya pilih brand HP juga sebab dah biasa guna. Sebelum ini pun saya guna brand HP juga tapi dah transfer waris kepada anak bujang sulungku. Yang kedua juga brand HP, bakal diwarisi oleh bujang nombor dua pulak. Maka Umi kena bersedia dari awal untuk dapatkan laptop baru yang paling simple. Lagipun hubby dah bagi green light dan juga kad kredit knowing full well isterinya sangat mithaliah..... tidak akan sama sekali menyalahgunakan kemudahan yang diberi.

Sementara menunggu depa install semua benda yang patut dalam laptop tu, kami pi solat zohor. Suraunya boleh tahan luas dan selesa. Lepas solat kami jenjalan lagi sambil melihat-lihat kawasan. Saya baru pertama kali datang IOI Mall maka haruslah kena fokus kedai-kedai tertentu untuk kemudahan di masa akan datang. Orang pun tak ramai jadi Mekca pun bebas bergerak ke sana ke mari. Sebenarnya tak sempat pun nak cover semua kawasan. Kami hanya pusing-pusing dua floor sahaja sebelum depa call kata laptop dah ready.





"Dah tahu tempat ni, next time boleh datang lagi....." Alasan yang sangat bagus untuk peghabih duit.

Lepas dah ambik laptop kami singgah beli shushi dan terus gerak ke Nilai pulak. Tiba rumah dalam pukul lima petang. Sempat berehat dan tidur dulu sementara tunggu hubby habis kerja. Hubby balik sahaja terus ajak keluar makan sebab dia belum makan lagi. Untuk mudah dan cepat kami terus ke Restoran Chunburi Seafood. Depa hidang masakan ala Thai. Kat situ servisnya sangat bagus, cepat dan pantas. Harga pun okay.....


"Sapa nak hantar Iman balik Kajang? Ayah dah penat....." Pinjam bini orang haruslah kena pulangkan semula. Maka lepas makan kami ke Kajang pulak. Sempat Maghrib di sana. By pukul 8.45 malam baru gerak semula ke Nilai. Alhamdulillah, setelah seharian menyupir ke sana ke mari, by pukul 10 malam saya dah boleh tidur dengan aman. Boleh mimpi indah-indah.....




PS: Ketika kita bersabar, Allah sentiasa menghadirkan rezeki yang tidak kita jangka.....

No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...