Sunday 22 July 2018

Moh ke Peghelih..... sekali lagi

"Flight ticket....checked"
"Kereta sewa...checked""
"Bilik hotel.... checked."

Dalam kesibukan hubby dengan tugasan rasmi sempat lagi siapkan tugasan asasi. Menyahut seruan baby bongsu yang over mengada.

"Yeayyyy...... Umi nak datang....."

Rasanya baru je sibuk beraya. Cerita raya pun belum habis, gambar raya pun banyak yang belum edit, jemputan open house pun banyak yang belum dipenuhi, baby tu dah sibuk bising nak balik rumah.... nak balik.... nak balik! 

Saya tak pernah travel sensorang tanpa hubby. Tapi kali ini terpaksa kuatkan tekad yang kita tidak selamanya sentiasa dapat bersama. Kena perlahan-lahan gain independent..... Alhamdulillah ada bujangku penguat semangat. Sementara bujang sorang tu masih belum masuk IPT maka kita angkut je pi memana. Maka pada hari Jumaat 13hb Julai baru ni kami ke Utara lagi.

Nasib kurang menyebelahi kami sebab flight delay. Ada masalah teknikal. Masa kami duduk kat departure lounge tu nampak depa dok kalut tukar tayar. Kita serah pada yang pakar dan yakin dengan ketentuan Allah. Apa yang kita minta tidak semestinya terbaik buat kita. Akhirnya selepas menunggu lebih satu jam depa panggil untuk boarding.

Alhamdulillah kami tiba di Alor Setar dengan selamat. Terus ambik kereta sewa dan pecut ke Kangar. Saya order kereta Myvi sahaja sebab senang nak kontrol. Terus ambik Nina kat maktab, drive tru McD, lepas tu terus check-in hotel. Disebabkan masa dah menjelang malam maka kami cuma order room service sahaja. Makan je apa menu yang ada. Malas nak keluar pi cari makan memalam.


Malam tu terdengar suara-suara dari pembesar suara. Tak pasti apa program yang sedang berlangsung. Tapi semua itu tidak mengganggu kualiti tidur kami. Kepenatan seharian memberi nikmat lena yang tidak terhingga..... Pagi esoknya baru saya perasan yang hotel kami besebelahan dengan sekolah. Mungkin depa ada program motivasi sebab pada pagi tu nampak budak-budak dok beriadah, berjogging keliling padang.

 

Kami bersarapan di kafe hotel sahaja. Dapat free breakfast untuk 2 orang. Yang ketiga kena bayar sendiri. Murah sahaja. RM18 untuk dewasa. Selepas sarapan kami berkira-kira macamana nak penuhi masa sepanjang dua hari itu. Kebetulan Nina baru habis exams, homework semua pun siap, so takdelah nak kalut nak kena study...

Kita sarapan dulu....

"Kita nak buat apa hari ni?"

"Hmm..... apa yang menarik kat Perlis?"

Kami tidak merancang untuk beraktiviti beriya-iya sebab tujuan utama datang ke Perlis ni hanyalah nak ziarah baby tu je sambil tadah telinga mendengar semua cerita dia sepanjang masa di maktab. Alhamdulillah anak-anak saya suka bercerita. Of course lah ada benda-benda yang depa hanya kongsi dengan kawan-kawan tapi banyak yang depa luahkan kepada saya.

"Jom kita jalan-jalan tengok keindahan negeri Perlis...." tak tahulah apa yang indahnya, so kita redah saja....

Maka kami menghala ke Gua Kelam. Perjalanan ke sana memang menarik. Kesian depa dua beradik tu terpaksa mendengar cerita saya semasa kecik. Ye.... saya berasal dari kampung. Melihat pemandangan sepanjang jalan ke Gua Kelam banyak mengimbau kenangan masa lalu. Pokok getah dan sawah padi sangat sinonim dengan kehidupan saya semasa kecil dahulu.

Kita layankan aje....



Masa kecik dulu kayu-kayu kering kami angkut buat kayu api....


Dalam leka bersembang tak perasan kami dah tiba di Gua Kelam.... memang kelam rupanya. Dok tinjau-tinjau tapi macam takde orang. Mungkin dah tutup sebab nampak kawasan pun macam tak terurus. Ada bumbung yang dah roboh. Kawasan geleri pun macam bertutup je. Maka kami pun pusing-pusing ambik gambar kenangan sahaja. Dahulunya Gua Kelam ini adalah salah satu kawasan tarikan pelancung. Kata orang tak sah datang ke Perlis kalau tak singgah ke Gua Kelam. 


Oleh kerana masa masih berbaki kami meneruskan dengan aktiviti melawat saudara-mara pulak. Bermula dengan yang paling dekat dengan Kangar, kami pi melawat anak saudara saya di Jitra, Kedah. Mak aih..... tak pernah saya terfikir nak drive jauh-jauh melangkau dua negeri pulak tu...

"Ala..... biasa la. Umi kan selalu drive gi Nilai. Kl-Negeri Sembilan tuh......" Sungguh....bujangku sangat pandai memberi motivasi.

Alhamdulillah kami dijamu makan tengahari di sana. Kebetulan bulan Syawal masih berbaki maka kami rangkulkan sekali dengan ziarah raya.

 
Anak dan cucu saudara.....

Mission accomplished..... 

Petang tu balik hotel terus tertidur. Penat sangat rupanya tapi sempat lagi keluar memalam cari dinner.

"Rasa nak makan tomyam la umi...." Okay tomyam you have it.....

Tom yam done.... Umi dah boleh balik KL.

Memandangkan asyik makan je sepanjang hari, esoknya saya dah malas nak sarapan. So depa pi turun sarapan berdua beradik sahaja. By pukul 11 pagi kami check-out dan singgah beli barang bekalan ke maktab. Alhamdulillah kami dapat jemputan makan tengahari dari rakan bekas guru al-Amin. Apa lagi, rezeki Allah jangan ditolak. On the way balik maktab kami singgah makan ala desa di tepi bendang.

Cg Rozaina (baju corak) dan ibu yang sangat peramah

Menikmati hidangan enak dalam angin sepoi-sepoi bahasa.

Seperti biasa setiap kali nak kena tinggal akan ada drama bersiri.....


Mengimbau kenangan semasa di maktab PC dulu....

"Next, masa pulang bermalam umi datang la lagi....." Iyalah..... Umi ni memang takde kerja lain. Memang suka mengadap kerenah dia sorang..... 


PS: Untung la..... Saya dulu tidak pernah merasa ada famili datang melawat. So saya faham sangat the meaning of loneliness.....

No comments:

Sinki Dapur Tersumbat Lagi

Sejak balik dari bercuti ni banyak pulak kerja-kerja maintenance yang perlu dilakukan di rumah ini. Alhamdulillah, saya masih diberi kekuata...