Friday 27 July 2018

Servis bawah sinki

Dapur adalah kawasan mutlak saya. Takde sapa boleh usik barang-barang saya terutama kalau saya baru sahaja sudah mengemas. Segala susun atur dan letak duduk barang-barang dapur adalah dalam bidang kuasa saya. Alhamdulillah setakat ini semua ahli rumah memahami tabiat saya. Dan mereka juga mahir menyimpan barang di tempatnya semula. 

Spot yang paling saya jaga ialah kawasan sinki. Pantang larang saya kalau sinki tersumbat. Semua sisa makanan harus dibuang ke dalam tong sampah dahulu sebelum letak pinggan mangkuk dalam sinki. Sekali-sekala saya akan buat servis bawah sinki.

Memandangkan hari ini tidak ke mana-mana maka kita pakai topi plumber untuk buat kerja-kerja bawah sinki. Kat bawah sinki ini juga menjadi stor simpanan perkakas kebersihan saya. Segala jenis sabun pencuci saya sumbat di situ.


Saya pakai dua sinki berkembar. Yang sebelah kanan tu agak lembab aliran airnya. Gamaknya sebab batang paip tu sedikit bengkang-bengkok melambatkan aliran air keluar. Kadang-kadang macam ada sedikit bocor maka saya letak baldi takut-takut ada air menitik.


Saya akan buka perangkap bawah sinki tu untuk cuci dan buang segala kotoran yang melekat. Lepas tu korek sekeliling batang paip tu untuk keluarkan lendir dan lemak-lemak yang terperangkap. Memang sangat jijik dan busuk. Mental dan fizikal harus bersedia menghidu aroma longkang. Haruslah bersarung tangan semasa melakukan operasi korek mengorek itu. Sentiasa membuka pintu dan tingkap untuk aliran udara. Tak lupa juga harus menyembur perfume selepas selesai kerja...... Ewah.... Paling penting buat kerja semasa suami tak ada supaya tidak terhidu olehnya apa yang kita hidu.


Selepas dah cuci semua akan nampak peningkatan kepada kelajuan air keluar. Sekejap je sinki dah sejat. Lepas tu boleh tambun segala periuk belanga pinggan mangkuk. Seat back and relax. Tunggu tengahari sikit baru kita masuk dapur semula untuk masak. Pastikan sebelum buat kerja tu kita dah sarapan secukupnya. Lebih bagus kalau ada left over makanan semalam. Tak payah nak kalut-kalut masak. Makan je apa yang ada. Duduk sensorang ni memang suka hati hang la nak buat apa, nak makan apa, bila dan bagaimana..... sambil-sambil fikir menu untuk dinner nanti.


"Kenapa la Umi tak panggil je plumber buat kerja-kerja cleaning ni?...." Hmm... itulah... selagi mampu dan terdaya saya lebih suka buat kerja sendiri. Puas hati dengan hasil usaha sendiri..... or rather syok sendiri.....


PS: Tetiba rindu dishwasherku.....

No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...