Thursday 28 June 2018

Menghargai setiap pertemuan.

Sejak lepas raya ni hubby asyik sibuk je. Sekejap meeting itu, sekejap meeting ini, sekejap kena pergi situ sekejap kena pergi sana, jamuan raya sini, jamuan raya sana. Sebagai orang rumah, saya tidak banyak bertanya. Cukup sekadar tahu bila dan di mana, bila nak pergi dan bila dijangka balik. Saya juga bukan isteri yang clingy sibuk nak tahu suami pergi mana, buat apa, dengan siapa, bla, bla, bla....

Walaubagaimanapun saya sentiasa membuat catatan pergerakan hubby sepanjang minggu dan bulan di whiteboard kat dapur saya. Almaklum la dah tua ni asyik lupa-lupa je. Catatan tu sebagai panduan sahaja, untuk sediakan baju apa nak pakai. Setiap majlis kan kena ikut dress code. Nak kena susun baju warna apa, baju kemejakah, baju batikkah atau baju melayukah. Kalau baju melayu kena siap dengan samping dan pasang butang baju. Kang tak pasal-pasal sibuk cari mana butang Melayu aku Pah......

Oleh kerana hubby sentiasa sibuk maka terpaksalah saya cipta kebahagian sendiri. Of course lah dengan keizinan hubby dan dalam ruang lingkup aktiviti yang patuh shari'ah. (Alhamdulillah seorang hubby ini punya isteri mithali, tidak pernah mengambil kesempatan terhadap kebaikan suami). Maka sementara masih dalam musim raya ni kita gunakan ruang dan peluang yang ada untuk ziarah raya dan beraya.

Sungguh.... hari raya memberi banyak ruang dan peluang untuk mengeratkan silaturrahmi sesama sahabat baru dan lama. Saya sendiri pun tak sangka dapat kekuatan nak drive ke sana-sini. Mungkin kekuatan dalaman tu dah mula menjelma semula. (Saya memang seorang yang independen sejak kecik. Tapi saya lepaskan ciri-ciri itu sejurus selepas nikah)

Kebetulan ada kawan-kawan ajak beraya maka moh le kite. Kami memang ada macam-macam group whatsapp. Ada untuk sahabat sejak sekolah rendah, ada yang sekolah menengah, ada yang masa sambung belajar IPT, ada yang masa kerja dan yang terkini kami buat group cikgu pencen pulak. Walaupun jarang berjumpa tapi kami sentiasa meriah di alam maya. Alhamdulillah sepanjang minggu ini saya penuhi dengan aktiviti ziarah raya yang penuh makna....

Sahabat se MRSM, SPM tahun 84, @ Taman Desa Mewah, Semenyih.

We are gorgeous..... 

Tetap ceria dan happening...
(TQ tuan rumah, kanan sekali tudung grey)

Nasi lemak dan laksa kelantan yang osem...

Friends forever.... menjamu selera di Cafe Bandar Seri Putra
(TQ sis belanja makan)

Ida... kami kenal sejak di UK tahun 80an.

Bersama bekas student PHD hubby di Shah Alam.
(TQ tuan rumah, dua dari kiri tudung coklat)

Dengan ex Student @ Taman Harmonis, Gombak.

Teruja dapat jumpa mak student

Di Sunway Batu Caves dengan bekas guru Al-Amin.
(TQ tuan rumah, kiri sekali) 

Di Taman Gombak, dengan sahabat mantan guru Al-amin lagi
(TQ Tuan rumah, kanan sekali tudung gelap)

Saya juga memberi ruang yang sangat luas untuk anak-anak saya explore their youthful life dalam mencari jati diri dalam kehidupan. As far as saya tahu siapa circle of friends mereka, saya happy membiarkan mereka buat silap dan belajar dari kesilapan masing-masing. Its part of growing up anyway.

Bestest of friend....
(Masa bila ntah..... dah tak ingat.)

Pesan ayah saya, "Sentiasa hargai kawan-kawan kita walau siapa pun mereka....."


PS: Hargailah setiap pertemuan sebab kita tidak tahu samada pertemuan itu yang adalah yang terakhir untuk kita atau untuk mereka.....

No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...