Sunday 24 June 2018

Merendang sambil berdendang

Sejak raya ni dah masuk dua kali saya merendang. Sehari sebelum balik kampung hari tu saya dah merendang dua ekor ayam dan 2 kilo daging untuk bawa bekal balik raya. Kami duduk homestay jadi nak la juga merasa suasana pagi raya sebelum berkunjung ke rumah saudara mara. So pagi raya tu saya hidang rendang daging dan ayam, potong lemang dan nasi impit sebelum ke solat  hari raya. 

Kebetulan pulak minggu ni Nina nak balik asrama maka merendang lah saya sekali lagi. Saja nak suruh dia bawa bekal makan ngan kawan-kawan. Takde special mana pun rendangku ini. Tapi sebab dah namanya balik raya haruslah berketupat dan berendang.
Rendang ayam

Kalau dah merendang of course lah kena ada pulutnya. Saya lebih suka makan lemang sebab dah biasa makan masa kecik-kecik kat kampung dulu. Kami satu kampung pakat berkongsi bahan untuk masak lemang. Ada yang bagi pulut, ada yang bagi kelapa, ada yang tukang cari buluh, ada yang sediakan kayu untuk unggun api, dan macam-macam lagi. Seingat saya, saya hanya tukang kukur kelapa. Zaman tu kan takde mesin parut kelapa maka anak-anak dara akan berbaris duduk atas pengukur sambil dengar mak-mak berborak dan bergelak ketawa. Zaman tu takde isu bawang-membawang. Rasanya semua mak-mak bercakap hal masing-masing sahaja. (Ke saya yang tak berapa faham.... maklum la otak masih suci .....)

Saya dah kurang makan pulut sejak usia menghampiri senja ini. Takut masuk angin. Kang sakit urat pulak. Sekarang ni biasanya saya beli je bila-bila anak-anak terasa nak makan lemang atau ketupat. Walaubagaimanapun rendang wajib homemade. Resepi saya, cara saya. Main campak-campak je pun. Oleh kerana tak pandai buat ketupat dan lemang maka kita cuba masak pulut dengan dengan cara paling simple. Saya jarang masak pulut walaupun selalu juga tengok nenek saya buat masa dulu-dulu. Tengok je lah. So sekarang nak kena buat imbasan kenangan untuk ingat balik macamana nak buat pulut versi paling simple. 

Nenek saya kata, kita kena rendam dulu pulut semalaman untuk buang kesan-kesan toksid. (Sebenarnya nenek saya tak kata toksid pun. Saya saja nak bagi kesan saintifik. Nenek sebut buang bisa je.... ) Simple je tu. Ambik 2 kilo beras pulut, basuh bersih-bersih lepas tu bilas. Lepas tu biar je dalam besen semalaman. Nenek akan letak kunyit tumbuk tapi saya letak pewarna kuning je. (Kata versi simple....) Daun pandan ready siap-siap sebab esok subuh-subuh hari dah nak kukus lapik daun pandan. Malas pulak nak keluar pi petik kat belakang rumah subuh-subuh hari.

Kita hanya merancang tapi Allah menentukan. Elok pulak tengah siap-siap nak mengukus gas pulak habis. Alhamdulillah saya memang ada spare gas. Terpaksa juga keluar ambik gas kat belakang rumah. Lupa pulak saya baru tukar kepala gas baharu. Lama juga dok termangu tak reti nak bukak kepala gas tu. Rupa-rupanya depa ada letak click button untuk extra safety. Aduhai.... sabo jelah.

Pulut yang dah direndam tu disejat sebelum masuk dalam pengukus. Kukus separuh masak dulu lepas tu gaul dengan santan kelapa. Nenek saya kata sebiji kelapa untuk sekilo beras pulut. Saya guna santan kotak dengan dua sudu besar minyak masak. Jangan lupa garam secukup rasa. Masa nak kukus tu tinggalkan satu lubang kukus tu supaya wap air panas nanti dapat naik sekata. 

Lepas dah gaul dengan santan dan garam, biarkan sebentar lebih kurang 15 minit. Sempat la nak layan FB atau WA sementara pulut tu mesra. Lepas tu kukus lagi sekali hingga masak.....Kacau sekali-sekali supaya pulut masak sekata.


Alhamdulillah berkat kesabaran, sekuali rendang dan sepengukus pulut kuning siap untuk seisi keluarga. Rasa? Yet to be determined. Makan je lah apa yang ada....
Rendang dan pulut kuning buat bekalan cik baby.....

Saya suka masak benda yang simple sahaja. Sesusah manapun resepinya akan sentiasa diubah  suai menjadi sesimple yang boleh.

PS: Tetiba rindu nenek......



No comments:

Sinki Dapur Tersumbat Lagi

Sejak balik dari bercuti ni banyak pulak kerja-kerja maintenance yang perlu dilakukan di rumah ini. Alhamdulillah, saya masih diberi kekuata...