Wednesday 2 November 2016

Jalan jalan Tesco Ampang

Dah lama saya tidak menjejakkan kaki ke Tesco Ampang. Masa tinggal kat Selayang dulu selalu juga hubby bawa kami anak-beranak ke sana. Gigih duduk Selayang datang shopping kat Ampang. Tapi sejak berpindah ke sini jarang pulak nak bertandang. 

Kebetulan hari ni masih cuti so saya ajak Nina pi buang masa window shopping sambil peghabih duit. Kami keluar lepas asar. Rupanya susun atur kedai kat Tesco Ampang ni sebijik macam kat Nilai. Kami selalu dok melepak buang masa kat Tesco Nilai setiap kali ikut hubby pi sana. 
Cuaca mendung tapi hujan tak jadi.....
Plan asal lepas balik Tesco ni nak singgah pasar malam nak cari dinner. Kebetulan hari ni hubby balik lewat malam so minat memasak saya tetiba hilang. Apatah lagi bila terpandangkan restoran JM Biryani kat deretan kedai makan tu. Biryani gam Johor adalah antara juadah favourite masa hubby bawa saya pi lunch date dulu-dulu. 

"Take away je umi. Balik ni tak yah masak dah...." Nina memang selalu suka mudahkan kerja saya....:) So saya order tiga set biryani kambing, biryani daging dan biryani ayam. Sementara tunggu order siap saya duduk dulu kat meja. Nina tinggalkan saya gi beli air soya. Tak sampai 10 minit waiter (Bangladesh) datang bawa bil RM51.30. Saya pun letakkan sekeping note RM50 dan 2 keping note RM2 dalam tray tu. Lepas tu dia bawa pi ke cashier. Kebetulan ada sorang pelanggan tengah beratur nak bayar. Tiba-tiba waiter tu datang balik kata duit tak cukup. Dia tunjuk duit dalam tray tu ada sekeping note RM20 dan 2 keping note RM2. Tanpa banyak cakap saya pun ambik balik note RM20 tu dan ganti dengan note RM50. 


"Biar betul Umi? Kan lain sangat duit RM20 ngan RM50. Tak kan la umi silap tadi?" Sungguh Nina sentiasa yakin umi selalu benar. Entah lah malas nak komen. Saya cuma nak balik cepat memandangkan dah dekat waktu Maghrib. Baru je keluar dari Tesco ada pulak seorang makcik Cina menyapa saya.

"Adik minta RM10. Saya tak cukup duit......bla bla... ada breast canser...baru sudah bedah.... bla..bla.." Makcik Cina tu siap selak baju nak tunjuk luka bekas pembedahan. Adoyai..... Cepat-cepat saya keluarkan RM10 bagi kat dia. Malu pulak takut dia buat scene tanggalkan baju kat situ. Lepas tu cepat-cepat saya menuju ke kereta. Baru je nak buka bonet kereta datang pulak sorang budak perempuan India dalam lingkungan 10 tahun.

"Aunty.....ada RM4?. Saya tak ada duit. Dah lama tak makan. Rumah takde makanan....bla bla bla..." Apakah yang sedang berlaku????? Apahal asyik jumpa manusia yang bersangkut dengan duit. Semua bangsa asing pulak tu....Hmm. Saya buang semua fikiran negatif terhadap perkara yang berlaku tadi. Sepanjang perjalanan pulang saya cuba mengambil sisi positif.

"Mungkin Allah nak tunjuk sesuatu. Mungkin dalam tu ada duit yang tak bersih. So Allah bersihkan dengan cara kita terpaksa memberi kepada orang lain supaya duit yang tak bersih tu tak jadi darah daging kita nanti......Mudah-mudahan apa yang kita bagi tadi tu dianggap sedekah. Insya Allah kita dapat pahala.......bla bla bla.." Begitulah khutbah saya hari ini. Nina hanya mengangguk-angguk..

"Oh...boleh eh macam tu. Okay faham..." Nina, so sweet as always.

Dah namanya duduk Ampang memang wajiblah menempuh traffic jam memalam. Dan kami pun meneruskan perjalanan pulang dalam redha menempuh apa sahaja..... 


PS: Dan malam ni kami dinner tiga beranak sahaja. Saya, Amin dan Nina..... 

No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...