Tuesday 29 November 2016

Harga sebuah keselamatan...eh?


"Umi.....call la Dayah." Kalau dapat mesej ni dah agak dah mesti ada yang tak kena.

"Dayah kena saman! ......huhu.....tengah pokai ni." 


Kisahnya dalam dua minggu  ni students medic sibuk dengan ujian. Maka bertungkus-lumus lah mereka study demi masa depan negara dan ummah. Kalau nakkan privasi dan ketenangan maka di library lah tempatnya. Lepak study kat library selagi belum lupus opening hours. Kadang-kadang sampai lewat malam.

Nak dijadikan cerita, hari Jumaat lepas depa stay back sampai kol 11.00 malam. Dah namanya dah tengah malam sah-sahlah parking dekat marhalah semuanya penuh. Kalau adapun nun jauh daripada marhalah. Takkan la nak menapak jalan kaki sensorang tengah-tengah malam. Anak dara pulak tuh. Maka parking jelah kereta tepi jalan. Besoknya dalam kol 8.00 pagi ada surat saman terselit kat cermin kereta. Alasan, kereta mengganggu lalu lintas. Hmm..... bila pulak kenderaan awam beroperasi malam-malam. Rajin pulak sekuriti pi buat rondaan malam-malam buta just nak isu surat saman. Esoknya weekend kot! Kalau ikut MPK pun, tiada kesalahan parking di luar waktu bekerja.

Tapi tak boleh juga nak salahkan sekuriti tu. Depa hanya menjalan tugas dan mengikut arahan orang atasan. Walaupun sepatutnya ada sifat ihsan di situ. Boleh saja menggunakan budi bicara. Lagipun undang-undang tu pun manusia yang buat. Sepatutnya ada hikmah dalam membuat tindakan.   Orang atasan pun takleh nak salah juga sebab depa tak rasa macamana orang bawahan rasa. Sapa tah yang salah. Depa yang salah parking tu lah yang salah kot sebab alasan keselamatan diri tidak boleh diterima. Sabo jelah.

"Bayar jelah Dayah. RM100 je pun. Duit boleh cari ganti..." Depa tengah cari duit tu. La ni kan semua universiti dah kena potong bajet. Kot-kot duit saman Dayah tu depa guna untuk kebaikan bersama. Berganda-ganda lah pahala. 


PS: Apa-apa pun mudah-mudahan Allah ganti dengan rezerki yang lebih baik. All the best untuk mereka. Semoga Allah ganjari sesuai dengan usaha yang telah dilaburkan.



No comments:

60 Days in London: Masak-masak ala Bujang

Bila hubby sebut-sebut ingin ' menukar angin di perantauan ' benda pertama dalam kepala saya ialah tentang makan dan masak memasak. ...