Wednesday, 23 November 2016

Akhirnya tumbang jua.....

Dah beberapa orang dok komen pasal pokok depan rumah saya ni. Depa kata cantik. Tapi bahaya sebab besar sangat. Takut akarnya membesar nanti lama-lama pecah lantai rumah saya. Saya akui itu. Silap saya juga pi tanam dalam pagar rumah. Sepatutnya tanam kat luar pagar. Tapi sebab saya suka sangat tu yang tanam kat dalam pagar. Setiap hari keluar dan balik kerja pokok itu lah yang saya tegur dulu. Agaknya hasil limpahan kasih sayang saya menyebabkan ia galak membesar dengan cepatnya. Dalam masa 5 tahun dah melonjak naik mencapai bumbung rumah.
Sejak ia membesar begitu saya dah berangan nak letak meja dan kerusi batu kat bawah pokok tu. Buat port untuk berehat dan minum petang. Kadang-kadang berangan nak gantung buaian boleh berayun petang-petang. Anganan yang asyik berubah-ubah, hanya dia dan saya saja yang memahami....:( 

Tapi bak kata orang kita hidup bermasyarakat, kenalah akur dengan keluh kesah mereka. Akhirnya saya ambil keputusan untuk tebang pokok kesayangan saya itu sebelum apa-apa yang lebih buruk berlaku. Lagi pulak sekarang ni musim hujan ribut, angin menderu-deru..... kang tumbang, rosak pulak rumah jiran-jiran.

Masa awal pindah rumah ni dulu saya pernah ambik servis sorang pakcik ni untuk potong pokok. Berbaloi dan sangat puas hati. Sayang, saya dah terlupa nombor talipon dia. Puas saya cari tak jumpa. So saya pun google cari service potong pokok. Rata-rata agak mahal. Pastu kena sewa lori pulak. So saya pun upah pakcik yang biasa potong rumput tu. Dia minta saya bayar seikhlas hati. Bila saya congak-congak semua seikhlas hati saya setuju bayar RM300. Dia ajak sorang lagi kawan untuk tolong punggah semua sisa pokok tu. Depa tak pakai mesin. Redah pakai parang dan gergaji sahaja. 
Depa start potong dahan-dahan dulu.

Dah nampak macam penyangak pulak. Lagak nak mengintai anak dara orang. Saya nak snap gambar dekat-dekat pun segan, takut kang terperanjat jatuh ke tanah pulak.


Lepas potong dahan, depa punggah semua guna tulang empat kerat juga. Heret dahan-dahan tu pi buang kat hutan mana tah. Risau pulak saya tengok.

"Kakak jangan risau. Ini pokok saya kasi potong, kasi buang semua kirija saya. takda sewa lori, itu mahal, kita kirija, upah ada kongsi-kongsi....." Apa-apa la labu, yang penting kerja siap.

Togel, dah tinggal batang.

Last sekali depa tebang batang pokok tu guna parang, potong pendek-pendek. Lepas tu pikul sorang sikit pi campak buang. Sapu bersih semua sisa yang tinggal. Melihatkan hasil kerja yang depa buat tu tak sampai hati pulak nak bagi RM300 sahaja. So hubby top-up lagi RM100 sebagai sedekah katanya. Mudah-mudahan Allah ganti rezeki yang lebih baik.

@@@@@

Saya tak pernah tahu apa nama sebenar pokok ni. Menurut Google namanya pokok tadah doa...
Awal kehadirannya.....
Dulu: Teduh, tenang dan damai...
Kini: Kosong, kosong, kosong...... 

@@@@@

Setiap kali balik rumah automatik saya akan melihat kesan tinggalan pokok tadah doa itu. Setiap kali juga rasa terkilan datang menerpa.....
Bila tah nak buang tunggul ni...

Tinggal kenangan....



PS: Apa-apa pun hidup mesti diteruskan.....
      

No comments:

PRU 14

Saya bukan orang politik. Minat pun tidak. Bercakap pasal politik memang out. Ilmu tentang politik langsung tak ada. Tapi PRU kali ini sedi...