Sunday 12 May 2013

Petua halau nyamuk??

Semenjak dua menjak ni rasa macam banyak nyamuk pulak kat rumah ni. Agaknya sebab musim hujan jadi nyamuk seronok nak membiak. Saya pulak jenis tak suka sembur2 ubat naymuk ni.
Dah lama dah tak hadapi masalah nyamuk ni. Kalau dulu2 saya biasanya pakai kelambu je. Tapi sekarang kelambu tu jadi khazanah..kat mana tah.
Rupa2nya ada petua halau nyamuk yang saya tak pernah dengar.

Caranya:
Belah buah lemon (yang kuning besar2 tu). Lepas tu  ambik beberapa kuntum bunga cengkih dan cucuk kat lemon tu. Alas dengan piring dan letak lah kat mana2 tempat yang banyak nyamuk. Selain berbau sedap, Insya Allah nyamuk akan berkurangan.

Lemon yang dah dicucuk dengan bunga cengkih..

Saya baru je cuba buat 2 hari. Tak tahu lah berkesan ke tidak. Letak waktu malam je. Siang2 simpan balik lemon tu dalam peti sejuk. Boleh guna untuk beberapa hari selagi lemon tu tak busuk.

P/s...Kredit pada cikgu Fatimah sebab share petua ni... Petua bonda dia sebenarnya....Heheh.

No comments:

Sinki Dapur Tersumbat Lagi

Sejak balik dari bercuti ni banyak pulak kerja-kerja maintenance yang perlu dilakukan di rumah ini. Alhamdulillah, saya masih diberi kekuata...