Wednesday 1 May 2013

Ikan Oh! ikan.....

Hari ni dah masuk sebulan saya bela ikan.Tak pernah pulak hayat hidup saya bela-bela ikan ni. Masa kecik dulu kalau nak main ngan ikan kami pakat pi bekubang kat bendang je. Macam-macam jenis ikan ada....free of charge. La ni semua nak kena pakai duit. Hari tu dah terbeli akuarium kat IPC, tak kan la nak biar macam tu je. Belum lagi menjadi minat saya nak bela ikan ni. Tapi boleh cuba...
Akuarium tu saya dah siap pasang 2 hari sebelum tu. Mengikut kata adik kat kedai ikan tu, akuarium ni kena cuci dulu. Batu-batuan tu kena rendam dulu sebelum susun dalam akuarium tu sebagai dasar dia. Masukkan air paip dan letak antiklorin. Biar 2 hari supaya air tu sesuai untuk habitat ikan.
Saya beli ikan kecik2 je. Saja nak cuba dulu. Yang agak besar 4 ekor RM10. Yang kecik2 sekor RM1. Saya campur beberapa spesis sebanyak 12 ekor. Warna oren penuh, oren tampung hitam dan belang2 oren hitam. 
Tapi sayang, rupanya saya kurang serasi dengan ikan2. Selepas seminggu ikan2 comel tu mula jadi arwah. Mula2 sekor je syahid. Selang beberapa hari terus sampai 4 ekor jadi mayat. Selepas 2 minggu yang tinggal hanya yang besar2 je. Mungkin depa tak sesuai tinggal bersama. Patutlah kat kedai tu depa asingkan ikan2 tu mengikut saiz dan jenis. Saya main lambak je semua dalam satu tempat... Hish...tak patut betul.


Setiap hari saya bersembang ngan ikan2 ni...
Ni je yang tinggal selepas 2 minggu.

"Dah cuci akuarium ke? Nampak keruh je air tu..." Ni yang saya malas ni. Jadi rutin mingguan pulak nak kena cuci akuarium tu. Leceh....memang leceh. Kena punggah air kotor masuk dalam baldi pi buang. Lepas tu kutip ikan tu sekor2 nak pindah ke bekas lain. Cuci batu2 tu satu2. Buang semua taik2 ikan yang mendap kat lantai akuarium tu. Lepas tu masukkan air bersih. Letak anti-klorin. Lepas tu baru masukkan ikan semula.....
Alhamdulillah hari ni saya sekeluarga (ewah sekeluarga tu....) bersatu tenaga mencuci akuarium tu. Dah jadi aktiviti keluarga pulak. Betul lah kata orang berkat bela-membela ni merapatkan hubungan dan kasih sayang. Pagi tadi pi kedai ikan cari peralatan tambahan untuk ikan2 tu. Beli batuan, anti klorin. makanan ikan, penangkap ikan, penapis filter, pokok air dan 3 ekor ikan baru. Nama apa tah. Warna oren juga.

Setelah diberi sedikit nafas baru...Nak kena letak beberapa hiasan lagi. 
Mudah2an ikan2 tu bergembira ria lepas ni.
 Kalau arwah juga kira ajal depa lah tu...Redha aje la..

No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...