Wednesday 1 May 2013

Mencekodok pulak...

Saya jarang buat jemput2 a.k.a cekodok. Sebabnya?
"Cekodok umi tak sedapla...." Cis!
Sabar je la....
Kebetulan hari ni cuti Hari Pekerja. Panjang je list things to do saya. Ada pulak beberapa biji pisang yang dah lebu. Boleh la saya lenyek je buat cekodok. Hangpa suka ke tak suka ke sukahati lah.... Kalau tidak membazir je. Budak2 ni bukannya nak makan kalau dah pisang rupa macam gitu. 
Cekodok superb. Bunga ros tu petik dari laman, saja nak buat hiasan...

"Eh...sedap la cekodok umi hari ni..." Haha...macam-macam budak2 ni nak membodek. Sekejap je licin.

Inilah resepi mudah saya. Kot2 la depa nak cuba bila saya dah tak ada nanti...
Bahannya
2 cawan pisang lenyek (pisang apa2 pun tak kisah)
2 sudu besar gula perang (brown sugar)
1 cawan tepung gandum
1/2 cawan susu segar (Tak letak pun tak apa)
secubit garam
1/2 sudu kecil soda bikarbonat (Tak letak pun ok..)

Gaul semua bahan. Biarkan adunan selama 30 minit. Lepas tu jemput-jemputkan dengan jari dan goreng dalam minyak yang banyak (deep fry) dengan api perlahan. Balik2 kan sentiasa supaya masak sekata. Siap..

1 comment:

Lutfi Azmi said...

Ingat lagi bila arwah nenek saya buat cekodok, lagi hitam lagi sedap rasa dia. garaing. haha

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...