Monday 21 May 2018

Peghelih lagi....

Baru je tuan puteri tu berlepas ke utara ayahnya dah redi nak booking tiket untuk pi melawat.  Katanya kesian Nina posa kat asrama sorang-sorang. (Macam la orang lain tu tak posa.) Kebetulan ada minggu yang pelajar boleh pulang bermalam so kami planning untuk bawa Nina keluar dari asrama selama dua malam. Kali ini kami pi bertiga kebetulan Amin pun tengah cuti semester. Kata orang the more the merrier.....

Seperti biasa sementara tunggu hubby setelkan kerja kat USIM kita begedik dulu. Jarang boleh posing dengan bujang sorang ni. Biasanya acah-acah camera shy gitu....

Baru semalam rasa kaki sebesar dua jari......

Flight kami kol 1.20pm. Saja pi awal sebab bulan posa ni malas nak kalut-kalut, mental kena rileks dan tenang. So sempat la tinjau-tinjau bahan bacaan dulu.

Sempat lagi posing depan kedai buku.

Alhamdulillah flight on schedule. Kami tiba di Alor Setar airport dalam pukul 2.45 petang, terus ambik kereta sewa ke Beseri. Perjalanan ke Beseri memakan masa selama satu jam. Pick up Nina dalam pukul 4 petang. Lepas tu terus gerak ke hotel. Singgah sebentar di bazaar Ramadhan beli apa yang patut untuk berbuka. Alhamdulillah semua berjalan lancar bagai dirancang.

Sementara tunggu hubby check-in.

Kali ini kami duduk di sana selama dua malam. Jadi sempatlah buat personal tuition sambil tengok-tengok Nina study untuk periksa mid sem. Asyik-asyik nak tanya soalan Add Maths, adeh.... macam la umi dia ni pakar Add Maths. Alhamdulillah sempat la cover beberapa soalan.

Esoknya hubby ajak jalan-jalan sekitar Kangar. Saja nak kill the time sementara tunggu waktu nak bukak posa. Cuaca sangat baik walaupun agak panas.

Kami lepak-lepak kat kawasan rekreasi tepi sungai Perlis. Siap ada jambatan gantung lagi. Ada jogging track dan tempat exercise. Sebelum ni kami pi singgah waktu petang. Biasanya waktu petang-petang ramai orang beriadah di sini. Tapi hari ni kami pi tengahari, harus lah tiada manusia lain. Semua orang tengah berehat sebab posa.

Posa-posa pun gigih memanjat.

Harapnya takdelah orang pelik tengok satu keluarga dok panjat Jambatan Gantung Sungai Perlis tengahari rembang ni.... :D

Menyeberang jambatan gantung

Lepas tu pi tinjau-tinjau Kuala Perlis. Manalah tahu kot-kot ada rezeki next time datang Perlis boleh lajak pi Langkawi pulak. Siang hari bulan puasa memang nampak lengang sahaja. Kata orang waktu malam baru meriah dengan pesta makan. So kami hanya lepak-lepak makan angin laut sahaja.

Masjid Al Hussain, Kuala Perlis.

Sebelah petangnya pi bazaar Ramadhan di Bulatan Jubli Emas pulak. Dekat je dengan hotel. Jalan kaki pun boleh tapi biasalah kita dah menginjak usia emas ni malas nak berjalan jauh-jauh.

Katanya bazaar ni antara yang famous di Perlis. Boleh tahan juga meriahnya. Banyak pilihan juadah. Masih ada lagi depa jual kuih RM1.00 sepeket. Tengok pelbagai juadah dengan harga murah-murah ni harus pandai mengawal nafsu. Alhamdulillah setakat ini saya selalu berkira-kira kalau membeli juadah Ramadhan. Nak kata kedekut pun iye jugak. Sebenarnya takut terlebih beli kang membazir pulak. Dalam banyak-banyak menu tu terberkenan pulak dengan puyuh bakar. Sepanjang hayat saya tak pernah makan daging puyuh tetiba teringin pulak tengok depa dok tayang kat gerai tu. So saya beli seekor. Malangnya tak menepati selera saya. Saya cuma cubit sebahagian paha sahaja lepas tu cerita pun berakhir. (Mungkin kalau yang goreng garing lebih baik....)

Puyuh bakar.....

Sepatutnya boleh hantar Nina balik asrama sebelum jam enam petang. Tapi disebabkan kami nak balik awal so pukul 11.00 pagi dah gerak ke maktab. Sempat la jalan-jalan pusing-pusing dalam kawasan maktab dulu sebelum gerak ke airport.

Kelas seni
The protective abang..
Sepi hari Ahad

Bye baby.... baik-baik duduk di tempat orang.

By pukul 12.00 tengah hari kami terus shoot off ke Alor Setar Airport. Tiba airport dalam pukul 1.00 tengah hari. Hantar kereta sewa, lepas tu terus masuk ke departure hall untuk berehat sementara menunggu flight ke KLIA jam 3 petang.

PS: Asyik-asyik nak pi Peghelih.....