Wednesday 6 December 2017

Nina Pindah Sekolah

Sejak saya dah decide untuk berhenti kerja ni banyak perancangan yang hubby dah set untuk kami.  Macam-macam plan dari A sampai Z. Yang pasti apabila saya dah berhenti kerja dari al-Amin Nina juga akan pindah sekolah. Or rather bila Nina pindah sekolah saya akan berhenti kerja. Whichever happen resultnya tetap sama. Saya dan Nina akan berhenti dari al-Amin. 

"Nina nak sekolah kat mana?"  Agak lama juga saya nak mencari jawapan. Perancangan hubby boleh berubah dari plan A sampai Z. Tapi bab sekolah Nina kena ikut satu plan sahaja.

"Kita cari sekolah kat Nilai je senang." Saya suka buat perancangan yang mudah-mudah sahaja. Maka bermulalah pencarian sekolah yang saya rasa sesuai untuk puteri bongsuku nan seorang itu. Alhamdulillah Allah mudahkan kami dalam membuat keputusan sebab Nina cuma, "Ikut Umi jelah....."

"Banyak jugak procedure nak pindah sekolah ni. Terutama daripada sekolah swasta...." Saya diberitahu. Okay. Kita selesaikan satu persatu. :)

First thing first kena selesaikan yuran sekolah sehingga akhir tahun, dapatkan surat berhenti sekolah, laporan kesihatan, laporan kokurikulum beserta sijil-sijil yang sepatutnya. Alhamdulillah hasil kerjasama semua pihak urusan berhenti sekolah selesai sebelum cuti lagi. Semua dokumen yang perlu ditandatangan pun siap dengan kadar segera. Thank you so much kepada kerani, guru kelas, dan Puan Pengetua.

Next, saya pi PPD Seremban sebab Nilai di bawah PPD Seremban. Depa akan agihkan murid ke sekolah berhampiran berdasarkan alamat rumah kita. Alhamdulillah agihan sekolah bertepatan dengan pilihan saya sendiri. Depa bagi borang untuk diisi beserta senarai dokumen yang perlu difotostat untuk dibawa ke sekolah baru nanti.

Servis kat PPD Seremban ni sangat bagus.


Tapi disebabkan Nina daripada sekolah swasta di Selangor, untuk pindah ke sekolah kerajaan di Negeri Sembilan memerlukan kelulusan Jabatan Pelajaran Negeri dahulu. Jadi kami kena berurusan dengan JPN Negeri Sembilan sebelum dapat berurusan dengan pihak sekolah. Untuk ke JPN ni banyak jugak borang dan dokumen yang perlu difotostat.
  • Sijil lahir murid
  • IC murid
  • IC ibu dan IC bapa
  • Surat nikah ibubapa
  • Surat berhenti sekolah rendah dan sijil berkaitan
  • Surat berhenti sekolah menengah dan sijil berkaitan
  • Akuan Guru Besar sekolah Rendah dan Menengah

Saya dah lupa dokumen apa lagi. Depa ada bagi senarai. Semua fotostat dokumen tu kena disahkan true copy. Saya hanya dapatkan tandatangan true copy daripada guru besar sekolah sahaja.


Seminggu kemudian kami ke Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan pula. Alhamdulillah mudah saja nak cari tempatnya. Parking pun mudah. Saya terus ke tempat pertanyaan. Depa suruh tinggalkan lesen memandu untuk dapatkan pas masuk ke pejabat Unit Sekolah Menengah. Maknanya kita kena ada lesen memandu kalau nak berurusan dengan JPN ni. (Guna IC pun boleh kot kalau takde lesen, entahlah, lupa nak tanya sebab takde kaitan.) Lepas tu terus je ke bangunan Unit Sekolah Menengah. Masuk Ofis terus ke kaunter dan serahkan semua dokumen yang diperlukan. Depa akan semak satu-satu. Kalau tak cukup fotostat, depa akan tolong fotostat, free je. Tapi pastikan dokumen tu ada. Lepas serahan tu boleh balik. Tunggu je, depa akan call bila-bila masa surat kelulusan itu ready.


Surat kelulusan kami siap dalam masa 2 hari tapi tertangguh pengambilannya sebab masa tu kami berada di Penang. So, minggu berikutnya baru kami ada peluang ke JPN semula. Sekali lagi melalui rutin masuk yang sama. Tapi kali ni kena tandatangan buku register sebagai bukti kita dah ambik surat pengesahan tu.


Alhamdulillah surat daripada JPN dah siap. Sedia untuk dibawa sekolah baru semasa nak register nanti. Semua dokumen lain pun siap sedia, hanya menunggu result PT3 sahaja.


Yeay. Nina dah boleh pindah sekolah.

Lepas ni boleh pi cari baju baru, kasut baru dan serba-serbi baru untuk sekolah baru dengan azam baru. May she be strong in handling the character of being a new girl in a new school. She's my princess, of course she'll be inheriting my strong character after all. With Allah's guidance and mercy  I khow she'll survive.....

PS: Saya dan hubby??? Kami juga akan menjadi baru.....

Just you and me.....

No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...