Monday 4 December 2017

Be there as always.....

Dah beberapa hari hubby komplen sakit dalam perut. More on tak selesa sebenarnya tapi only on certain position. Pergerakan daripada baring ke posisi duduk, ataupun daripada kerusi makan duduk ke sofa. Saya supect muscle strain je sebab movement yang macam tu perlukan kekuatan otot perut sebab tulah rasa tak selesa bila perut dalam keadaan tegang. Lagipun by tengahari sakitnya beransur pulih. Kalau orang perempuan boleh jadi juga sebab urat kembang. Kalau letak minyak angin, urut-urut sikit Insya Allah setel. Tapi yelah kitakan bukan doktor bertauliah so tak beranilah nak diagnos apa-apa kang takut ada penyakit kronik kang jenuh pulak. 

Hari Jumaat baru ni hubby tetiba pening kepala yang amat sangat sampai nak termuntah-muntah. Maka kalutlah saya pepagi hari bawa hubby pi A&E Ampang Putri. Alhamdulillah kebetulan cuti  hari Maulidur Rasul. So jalan tak jam langsung. Terus depa cucuk pain killer dan bagi ubat tahan muntah. Lepas tu ambik darah dan urin untuk ujian. Maka duduklah kami di dayward sementara menunggu keputusan ujian darah dan urin itu. Takleh nak pi memana sebab hubby pening seakan dunia ini sedang berputar. Sebagai isteri mithali saya sentiasa ada di sisi menemani. 



Bila hubby dah agak stabil doktor suruh pi buat CT scan sebab nak pastikan tiada masalah batu karang. Doktor cadangkan masuk wad terus untuk memudahkan urusan sekiranya perlu operate dan sebagainya. Ini yang paling saya tak gemar. Sikit-sikit nak kena masuk wad. Mudah sungguh depa ni buat duit. Tapi for the sake of peace of mind, saya turutkan saja walaupun dalam hati saya mengatakan tiada apa-apa penyakit kronik pun. It's more to doa sebenarnya. Sebab saya sangat pasti itu hanyalah sakit-sakit biasa. Dan saya sangat yakin dengan kata-kata 'We are what we think'. Dan apa yang kita fikir dan rasa itu adalah doa. Jadi, sentiasalah berfikir dan berasa yang baik-baik sahaja.

Just to rule out penyakit-penyakit yang bersangkutan permasalahan perut tu maka kami pun berkampunglah di Ampang Puteri selama satu malam.
Room with a view yang okay

Hubby memang dah ada history sakit batu karang sebab tu depa buat CT scan. Tapi, oleh kerana sakitnya banyak terasa di bahagian kanan perut maka doktor suspek mungkin apendik juga. So malam tu bermula jam 12 malam hubby kena start puasa sebab esoknya depa akan buat ultrasound scan pulak. Just in case ada masalah apendik atau batu karang depa boleh terus operate sebab tu depa suruh puasa siap-siap. 

Hasil ujian:

  • Urin test: Normal
  • Blood test: Normal
  • CT scan: Kidney Normal, ada batu kecik-kecik tapi nothing to worry
  • Ultrasound: Apendik Normal, and so as the rest of the abdomen.
  • Bood pressure: Normal

Setelah komfem tak ada apa-apa yang serius, maka kami pun boleh balik rumah. (How I miss my home). Dan hubby pun kembali ceria seperti sedia kala. Alhamdulillah.
(Kredit to Nina.....)

Kenapa hubby sakit perut dan pening kepala???..... Doktor pun tak boleh nak diagnos.

Tapi sebagai isteri, saya tahu..... Hubby sakit kepala sebab terlalu memikirkan tentang anak dan isteri sekiranya berlaku perkara yang tidak diingini berpunca dari sakit perut tu...Sakit perut? Muscle strain kot.....sebab hubby rajin jogging sejak akhir-akhir ni (kena paksa ngan saya sebenarnya sejak dah ada treadmill hari tu.)

Benarlah kata orang, saat paling gembira ialah apabila kita lulus ujian. Dan semua ujian harus dibayar. Total cost RM3700. Terpaksa swipe kad kredit sebab insuran tak cover. Insya Allah, mudah-mudahan Allah ganti yang rezeki yang lain yang lebih baik.



PS: Be it dalam apa jua bentuk, Allah datangkan ujian dalam berbagai cara. Lepas ni nak saspen pasal result ujian PT3 Nina pulak..... Huhu.

No comments:

Sinki Dapur Tersumbat Lagi

Sejak balik dari bercuti ni banyak pulak kerja-kerja maintenance yang perlu dilakukan di rumah ini. Alhamdulillah, saya masih diberi kekuata...