Wednesday 10 May 2017

Semut Dalam Kabinet Dapur.

Dah lama saya dok perati semut-semut pendatang yang mula buat onar di rumahku syurgaku ini. Biasanya depa sibuk kat meja makan di dapur sahaja. Suka sangat pi melawat makanan leftover yang saya simpan bawah saji kat meja dapur tu. Setakat ilmu yang ada, saya menyangka depa ni mai ikut bawah tanah. Maka sibuklah saya memastikan kawasan lantai bawah meja, kaki meja dan sekeliling meja sentiasa bersih. Tapi masih juga depa ni dok mai menyibuk. 

Alhamdulillah kebetulan hari ni cuti sempena Hari Wesak, maka saya manfaatkan cuti seharian ini untuk operasi spring clean dapur comelku. Kebetulan juga hubby pi out-station dan anak-anak semua takde, so the house is all mine. Fuh, fuh!....mummy all in bibik attire, sinsing lengan dan turun naik kerusi untuk cari pintu gerbang sang semut pendatang tanpa izin itu. 

Tu dia..... rupa-rupanya depa pakat masuk ikut belakang para atas kabinet pinggan mangkukku. Tak tahu lah asalnya depa masuk ikut mana. Elok je keluar melalui dinding atas kabinet tu. Takut pulak nak kata dari jiran sebelah. Kabinet tu memang jarang-jarang saya buka sebab guna untuk letak stok pinggan-mangkuk yang hanya keluar sekali-sekala waktu ada keramaian dan kenduri kendara sahaja. Pinggan-mangkuk tu pulak saya simpan balik dalam kotak-kotak asal selepas digunakan bagi memudahkan susunan penyimpanan. Undang-undangnya hanya saya sahaja yang boleh menyusun semua barang dalam kabinet dapurku. Orang lain tak boleh usik. Patutla para semut tu suka hati duduk diam bersarang kat dalam tu. Aman damai tanpa gangguan manusia lain.

Apa lagi, sesi punggah memunggah barang pun bermula. Dan disebalik kotak-kotak pinggan itu terkumpul batalion semut halus penuh sopan duduk diam-diam buat sarang. Depa macam akur sahaja yang sarang depa dah kena hendap. Terus sahaja saya sembur dengan cecair serai wangi. (Biasanya saya guna ridset, tapi takde stok sebab dah lama tak guna) Serai wangi ni lebih mesra alam. Saya agak la.
Arwah semut halus yang bergelimpangan
 selepas kena sembur ngan serai wangi.

Alhamdulillah depa belum menakluki kawasan sebelah yang penuh dengan tuperware tuh. Bahagian ni saya selalu guna. So kalau ada apa-apa yang pelik cepat sahaja boleh ambik tindakan.

Selepas dicuci.....
Saya tingalkan sedikit titisan serai wangi di kawasan penjuru kabinet sebagai benteng.
(kot-kot depa teringin nak mai lagi) 

Lepas ni sesi membasuh dan  mencuci  semua pinggan-mangkuk pulak. Kemudian keringkan sebelum diangkut  masuk dalam kabinet semula. Lepas tu nak kemas kabinet rempah ratus dan stok makanan pulak. Lepas tu nak mop lantai. Lepas tu nak basuh bilik air. Lepas tu nak basuh porch depan dan belakang....... and the list goes on.  Entah cukup ke tidak dengan cuti nan sehari ini.....hmm.


PS: Dulu pun pernah juga buat operasi macam ni... 



No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...