Saturday, 20 May 2017

Patin tempoyak

Baru-baru ni tetiba beli ikan patin. Kat kedai runcit je pun. Entah kenapa terasa nak makan patin masak tempoyak. Minggu sebelum tu saja ajak hubby pi lunch kat Restoran Go'Bang Maju, Sri Rampai. Saya order ikan telapia masak pais. Memang sedap walaupun agak pedas. Order sekor je memang sah-sah lah tak cukup, walaupun kami order juga ikan patin masak gulai tempoyak dan lain-lain hidangan. Saya lebih suka makan pais. Lepas tu terus berazam nak masak pais sendiri. Sebelum ini tak pernah langsung masak ikan patin.

Rupa-rupanya menyiapkan hidangan ikan patin masak tempoyak ni mudah sahaja. Yang penting wajib ada tempoyak. Dan kesedapan gulai dan pais juga bergantung kepada jenis tempoyak yang digunakan. Alhamdulillah bahan-bahan masakan telah tersedia di sekitar rumah saya sahaja. Walaupun tak seberapa, cukup lah sekadar dapat menuai hasil berbudi pada tanah.....
Daun kunyit yang kurang kasih sayang.
Rupa-rupanya kat dalam pasu lagi satu penuh dengan ubi kunyit. 
Tuaian kunyit di belakang rumah.

Kebetulan Dayah balik bercuti hari tu, maka berpatin lah kami sekeluarga pada suatu tengahari. Sungguh, untuk merasai kenikmatan dan kesedapan gulai tempoyak dan pais ikan patin wajib pada waktu tengahari, Cuaca panas dan nasi juga wajib baru masak panas-panas. Tambah pulak dengan ulam raja petik di belakang rumah. Fuh..... nikmat Tuhan manakah yang engkau dustakan!

Resepi Gulai tempoyak 

  • 2 senduk tempoyak + 2 cawan air (ikut kecairan memasing)
  • 5 biji cili api (ikut kepedasan memasing, tumbuk kasar-kasar)
  • Seketul kunyit segar (segar dari ladang, tumbuk kasar-kasar)
  • 2 batang serai di ketuk sahaja (segar dari ladang)
  • sedikit daun kesum.

# Campur semua bahan ke dalam periuk dan jerang atas api hingga mendidih. Masukkan ikan patin dan garam secukup rasa. Kacau perlahan hingga mendidih semula. Siap.
Gulai tempoyak siap.....

Resepi Pais

  • 2 senduk tempoyak
  • 5 biji cili padi (ikut kepedasan memasing, tumbuk kasar-kasar)
  • Seketul kunyit segar (segar dari ladang, tumbuk kasar-kasar)
  • Sehelai daun kunyit  dihiris halus (juga segar dari ladang)

#Campur semua bahan ke dalam mangkuk jadikan paste bahan pais. Tambah garam secukup rasa. Sendukkan bahan pais itu ke atas daun pisang, kemudian letakkan ikan patin atas bahan pais itu. Kemudian curahkan lebihan bahan pais ke atas ikan. Balut ikan dengan rapi dan bakar. (Saya bakar dalam kuali serbaguna sahaja)
Pais patin in the making. 
Daun pisang juga dari belakang rumah.

Ulam raja yang segan-segan nak hidup 

Kalau perati betul-betul dua-dua resepi tu macam sama sahaja. Bahan asas hanyalah tempoyak, cili api dan kunyit. Saya tumbuk dan gaul semua bahan asas tu sekali harung. Kemudian saya bahagi kepada dua bahagian. Kalau nak buat pais tambah daun kunyit. Kalau nak buat gulai tambah air, serai dan daun kesum. Kemudian saya tambah garam secukup rasa. Of course lah sebelum tu kena ada ikan patin yang sudah dicuci bersih. Saya basuh ngan garam dan tepung gandum dahulu. Guna petua nenek saya untuk hilangkan hanyir ikan. Last sekali masak lah mengikut kesesuaian.....


PS: Terima kasih Allah atas nikmat yang berpanjangan.....



No comments:

PRU 14

Saya bukan orang politik. Minat pun tidak. Bercakap pasal politik memang out. Ilmu tentang politik langsung tak ada. Tapi PRU kali ini sedi...