Friday, 24 March 2017

Ubat stress.....

"Kak Mas stress ke? Nampak Akak sibuk mengemas...."

Tak sangka pulak ada yang perasan saya sibuk-sibuk mengemas bilik guru terutama semasa musim ujian dan peperiksaan. Sebelum cuti pertengahan semester baru ni sempat jugak saya mengemas, menyisih dan membuang apa yang patut. Biasanya apabila saya penat menanda kertas ujian atau kertas peperiksaan murid saya akan alih minda dengan mengalih barang-barang apa yang terlintas depan mata. Nak kata saya stress sebab menanda kertas tu mungkin ada betulnya. Almaklumlah tak semua murid kita mendapat keputusan seperti yang kita harapkan. Kadang-kadang apabila tengok result yang kurang memberangsangkan terpaksalah break sekejap. Sambil mengemas sambil berfikir cara-cara untuk meningkatkan kefahaman mereka. 

Kalau di rumah saya sentiasa utamakan kawasan dapur. Kalau stress atau bersedih saya akan duduk di dapur bersendirian. Ala-ala escape room gitu. Kalau perlu menangis saya akan menangis sorang-sorang sambil buka paip air. Saya akan biarkan air paip mengalir bersama airmata saya. Saya akan kemas dan susun semula perkakas dapur sambil berfikir dan menghisab diri. Walaupun saya suka duduk di dapur, saya tidak memasak. Saya tak pernah suka masak. Saya hanya memasak cukup untuk keperluan makan keluarga sahaja. Tidaklah saya pernah mengada-ngada cuba resepi baru bagai. Cipta resepi jauh sekali. Memasak bukan passion saya, bukan skill saya, bukan hobi saya. Bagi saya adalah suatu rahmat kalau hubby ajak makan kat luar. Kalau lah memasak itu pra-syarat seorang isteri mithali, sah-sahlah saya bukan calonnya. Walaubagaimanapun apabila saya memasak saya akan pastikan menu itu sentiasa penuh dengan kasih sayang. (^-^)

Sejak zaman muda hingga zaman veteran (tak sampai hati nak mengaku tua) Alhamdulillah saya boleh mengawal stress dengan cara yang sihat. Benda utama yang saya lakukan apabila berhadapan dengan situasi stress ialah diam. Jangan cakap apa-apa. Saya suka memegang prinsip silent is golden. Diam, tenang, sabar dan bertabah....


PS: Lain padang lain belalang. Lain orang lain cara menangani stresnya.....



PRU 14

Saya bukan orang politik. Minat pun tidak. Bercakap pasal politik memang out. Ilmu tentang politik langsung tak ada. Tapi PRU kali ini sedi...