Sunday, 26 March 2017

Apakah?

Seperti biasa saya akan singgah di kedai runcit pabila pulang dari sekolah. Beli lauk pauk untuk di masak buat makan malam nanti. Biasanya saya akan beli terus bekalan untuk dua tiga hari.

Baru ni saya beli daging, ayam, ketam, kepala ikan merah dan cencaru. Cukup stok untuk 3 hari. Sambil menunggu tokey kedai menyiang ayam dan ikan tu Nina pi beli jagung rebus. Kami pakat makan dalam kereta. Lepas habis makan jagung tu saya terus start enjin bawa kereta balik rumah.

"Nina angkat semua barang tau....."

Saya terus meninjau 'tapak pembinaan' tile baru saya tu. Dah lama saya bercadang nak letak awning dan tile kat tepi rumah ni. Alhamdulillah berkat usaha dan kesabaran akhirnya impian terlaksana. 

"Eh! mana ayam?"

"Umi ambik ke?"

"Hmm....."

Sah-sah dah tertinggal kat kedai runcit tu. Macamana la boleh sampai terlupa macam tu. Tu la pasal asyik bergelak-ketawa dalam kereta tadi sampai terlupa nak ambik barang-barang basah tu. Padahal sambil makan jagung cup je pun. Tapi jagungnya memang sedap. Cukup lemak manisnya. Kuahnya pun banyak, dah ala-ala bubur jagung pulak.

So terpaksalah saya keluar semula ke kedai runcit tu. Alhamdulillah masih lagi dikurniakan Allah rasa sabar dengan kesilapan sendiri. Cuma terfikir sejenak. Mungkin simpton-simpton penuaan semakin menular dalam diri ini. Mudah-mudahan Allah tetapkan saya di atas jalanNya yang lurus sehingga berakhir dengan husnul khatimah.


PS: Peringatan Allah itu datang dalam berbagai rupa....



No comments:

PRU 14

Saya bukan orang politik. Minat pun tidak. Bercakap pasal politik memang out. Ilmu tentang politik langsung tak ada. Tapi PRU kali ini sedi...