Thursday 23 March 2017

Baby tak berak.....

"Umi, normal ke baby tak berak tiga empat hari?"

Hmm..... saya pun dah lupa baby tak berak tu normal ataupun tidak. Pada saya asalkan dia tak nages meragam maksudnya takde masalah lah kot. Pengalaman saya biasanya punca baby saya menangis ada tiga je.

1. Lapar. So saya bagi je susu. Saya menyusu badan penuh. Sangat memudahkan hidup saya. Biar dia menyusu sampai kenyang. Lepas tu burb. (Pastikan dia sendawa). Kalau dia tak nak menyusu mungkin ada sebab lain.

2. Perut kembung. Saya sapu minyak Telon dan urut perlahan-lahan supaya perutnya lembut. Buat sampai baby kentut. Bau kentutnya memang memberi aroma yang menyesakan nafas. Itu normal. Bertabahlah. Kalau perutnya dah sedia lembut tak perlu urut beriya-iya. Sapu je minyak Telon tu sambil usap perlahan-lahan.

3. Tak selesa. So kena tengok lampin/nappy/diapers dia. Kalau dah lenjun salin cepat-cepat. Eloknya mandikan terus. Biar dia berendam dalam bathtub. Pastikan air mandian tu suam. Mandi sangat memberi keselesaan kepada baby. Lepas tu sapu losen dan bedak wangi-wangi. Pakaikan baju cantik-cantik. So kalau semua yang diatas tu dah buat tapi tak berkesan boleh terus bawa dia pi klinik/hospital. Biar doktor pakar yang tengok apa masalah sebenar.

So, normal ke tidak baby tak berak. Pada saya, normal provided baby tu menyusu badan penuh. Sebabnya zat susu ibu tu diserap sepenuhnya oleh badan baby yang debab tu. Menyebabkan takde benda nak keluar melalui usus. Hanya keluar melalui kencing sahaja. So, asalkan baby kencing banyak, tak perlu risau kalau dia tak berak.


PS: Baby menangis dan meragam itu adalah lubuk pahala seorang ibu. Bersabar dan bertabahlah. Semoga penat lelah menjaga anak itu menjadi asbab kepada ibu-ibu untuk masuk syurga Allah. Amin.



No comments:

Sinki Dapur Tersumbat Lagi

Sejak balik dari bercuti ni banyak pulak kerja-kerja maintenance yang perlu dilakukan di rumah ini. Alhamdulillah, saya masih diberi kekuata...