Saturday, 9 May 2015

Lawatan ke Sasana Kijang Bank Negara

Hari Sabtu (25 Mac) baru ni berpeluang mengiringi pelajar Tingkatan 4 melawat Muzium Bank Negara. Dah bertahun dok KL tak pernah terfikir pulak nak pi muzium tu. Kebetulan hari tu hari sekolah ganti. So kami ganti dengan pi buat lawatan. Dah biasa sangat kalau buat sekolah ganti ramai yang malas datang sekolah. So alang-alang depa dah malas nak sekolah kita buat lawatan je lah. Semua tak yah belajar dalam kelas. Lawatan sambil belajar gitu...Sebenarnya program tu bawah Panitia Prinsip Akaun dengan kerjasama Panitia PSV. Alhamdulillah ahli panitianya rajin dan berdedikasi.

Alhamdulillah program berjalan lancar. Walaupun sepatutnya bertolak kol 8.30am. Tapi biasalah bas lewat sejam. Tiba sana dalam kol 10.00am just nice depa baru buka pintu. Waktu lawatan bermula kol 10.00am. Masuk percuma. Buka setiap hari kecuali Hari Raya Puasa.
Kami disambut dan dan diberi taklimat.
Sapa yang minat sejarah matawang Malaysia sangat sesuai untuk melawat tempat ni. Juga sesuai untuk mereka yang minat Ekonomi dan Finance. Tapi kena rajin membaca semua infomasi yang depa sediakan tu. Setakat nak tengok-tengok memang payah nak paham. Nak kena belek dan baca satu-satu. Muzium ni ada 3 aras. Depa bahagi kepada galeri-galeri mengikut katagori tersendiri.
Galeri kewangan Islam. 
Sapa yang rajin membaca boleh dapat banyak info tentang konsep perdagangan dan kewangan awal berasaskan Islam. Bermula dari Timur Tengah, konsep kewangan Islam ni mula tersebar ke Eropah seterusnya hingga ke seluruh dunia. Malaysia sekarang pun dah banyak menggunakan konsep kewangan Islam ni.
Ayat Quran berkaitan riba' dan pengharamannya.
Boleh flip dan baca semua ayat-ayat yang ada kaitan dengan riba'
Galeri Ekonomi bercerita tentang pencapaian Malaysia sejak zaman merdeka hingga kini. Cerita tentang macamana dasar ekonomi mempengaruhi pembangunan negara...
Getah...sumber ekonomi Malaysia.
Peralatan membuat duit syiling di Terengganu.
Masuk galeri Numismatik terasa macam kembali ke zaman silam. Macam-macam rupa duit syiling depa buat sebagai mata wang. Memang penat nak baca satu-satu....:(
Sejarah evolusi duit syiling...Nak kena baca semua benda baru boleh faham.

Evolusi duit kertas....
Setiap duit syiling dan wang kertas ada artifak budayanya sendiri.


Kenapa depa pilih artifak tertentu tu pun nak kena baca satu-satu juga...

Kat tingkat bawah sekali depa sediakan galeri kanak-kanak. Antara yang menarik minat saya ialah 'Terowong Sejuta Ringgit'. Sangat unik idea depa.
Terowong 1 juta ringgit. 
Dinding tu diperbuat daripada kaca. Dalam kaca tu depa susun duit kertas, katanya original, dari cetakan pertama hingga terkini. Jumlah duit tu RM1 juta. Fuh!
Boleh berangan je lah...



Plan asal nak melawat Galeri Seni sekali. Tapi depa tutup untuk renovation. Nampaknya belum ada rezeki nak tengok koleksi seni Bank Negara.....

PS: Umur panjang tahun depan boleh ke sini lagi bawa murid tingkatan 4 tahun 2016 pulak....

No comments:

Cerita gutter...

Dah beberapa lama saya dok merenung gutter yang bocor dan semakin membocor itu. Asalnya saya dah pasang gutter ni dalam bulan November tahu...