Wednesday 18 December 2013

Jalan-jalan Jakarta Day 3

Sabtu 14 Disember
Hari ni Hubby buat training sehari penuh. Pukul 7.30am driver datang jemput dan hantar balik semula kol 5.00 petang. So seharian jugak la kami melepak kat bilik. Cuaca kat luar pulak mendung dan kadang-kadang gerimis. Saya pulak jenis penakut nak explore tempat-tempat yang tak biasa nih. Memang tak produktif langsung.

Walau bagaimana pun masih ada acara wajib untuk mengisi masa. Berenang,berenang, berenang..... Tapi tak boleh la buat macam kolam sendiri sebab hari Sabtu ada orang lain juga. Lepas dah penat berenang, perut lapar. Order room service pulak. Setiap hidangan nasi akan dapat segelas teh-o tanpa gula percuma. Dan menu nasi goreng dia memang sedap. Katanya, orang Indonesia memang terkenal dengan nasi goreng.
Nasi goreng Olive untuk Nina
Nasi goreng ikan masin saya punya.
Spageti carbonara Amin punya.
Cuaca mendung dan gerimis
Tengokkan cuaca kat luar tu memang tak de mood nak ke mana-mana.
"Jom...Ibu Atiqi ajak gi dinner." Laju je Hubby ajak keluar sebaik habis kerja hari tu. Laa... kena keluar juga ke?
"Dia orang ajak makan nasi padang."
Setiap pinggan nasi akan ada segelas teh-o suam tanpa gula. Memang dah jadi complimentary set.
Dah jadi adat restoran nasi padang juga, depa akan hidang semua menu yang ada dalam restoran. Berjenis-jenis masakan ikan, masakan ayam, masakan daging, ulam-ulam dan sambal. Semua depa sua depan kita.
Punya la banyak menu depa atur atas`meja. 
"Makan aja Madam. Mereka hanya caj apa yang diambil aja."
Memang pening tengok lauk-pauk bertambun atas meja tu. Last-last saya makan nasi dengan sup saja. Cuba juga cubit kepala ikan masak kari tu. Mak aih...pedas berdesing telinga. Memang pedas kaw-kaw. Yang lain semua macam tak sesuai dengan jiwa. Tapi air teh-o tanpa gula tu memang menarik. Tak tau pulak kenapa depa buat pakej setiap pinggan nasi mesti ada teh-o macam tu. Mungkin ada kesan pada kesihatan kot.
'Pesan dan Antar'. Delivery service pun ada....
Restoran Sederhana Masakan Padang. Rata-rata restoran nasi padang ada perkataan 'sederhana'. Kenapa tah depa panggil sederhana. 
Lepas ni nak kena baca banyak lagi pasal negara jiran ni. Jiran serumpun tapi macam berbeza budaya....Hmm

No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...