Wednesday 4 September 2013

Syuh....tikus pi main jauh-jauh.


"Umi......tikus!"

Ala... ni yang tak gemar ni. Tah dari mana datang makhluk Allah tu. Tetiba je menyusup masuk dalam stor rumah saya.
Susah payah hubby pi sumbat pintu stor tu dengan kain buruk supaya tikus tu tak bermaharajalela kat rumah kami. Maka bermula lah era serabut nak halau tikus tu.

Banyak la spekulasi. Hubby kata tu anak tikus je. Tersesat jalan termasuk kat rumah kami. Saya pulak berpendapat kalau ada anak tikus mesti ada maknya. Entah-entah dengan bapak dia sekali. Maka operasi penghapusan pun bermula! Mula-mula kami guna cara lembut, halau je dulu. Bila nampak dia lalu, kami buka pintu luas-luas suruh dia keluar. Tapi dia pi menyorok kat bawah peti sejuk. Saya sembur ridset bawah peti tu,lepas tu kami kepong ramai-ramai nak suruh dia keluar. Tak jalan daaaa... Macam bodoh pulak pi sembur tikus ngan ridset. Haha...

Masa kat rumah Selayang dulu saya pernah guna kertas gam. Memang berkesan. Pi cari kat kedai hardware tapi tak ada stok pulak. So hubby beli je racun tikus cap King Kong. Saya letak kat beberapa tempat laluan dia. Tapi dia tak sentuh pun. Kenapa tah. Sepatutnya sangat bagus dan senang. Bila tikus makan dia akan pi mati kat tempat lain. Tak ada la bau busuk bangkai tikus. Teori....
Racun dia sangat comel. Warna pink memang menarik. 
Tapi tikus tu buat dek je. Tak usik pun.

Semalam kami pi cari juga kertas gam tu. Alhamdulillah ada kat kedai India UP 1. Murah je. RM2 sekeping. Balik terus hubby buka dan letak kat bawah meja TV. Tak sampai 2 jam tikus tu keluar. Terus terlekat kat kertas gam tu. Kelam kabut juga. Semua budak-budak pakat lari. Geli geleman. Kesian pulak tengok anak tikus tu. Akhirnya hubby uruskan sorang-sorang. Ambik. Kepok. Bungkus ngan surat khabar. Balut ngan plastik hitam pastu buang kat tong sampah.


"Alhamdulillah...terlepas satu beban." 
Haha.. hubby memang panas hati tengok tikus tu suka hati dia je buat macam rumah sendiri. Suka hati je lalu-lalang masa kita orang dok tengok TV.

Sebenarnya ada petua orang tua-tua untuk halang tikus daripada masuk rumah.

1. Cuba gunakan kapur barus.  Hancurkan kapur barus secara kasar dan taburkan di laluan yang biasa tikus tu lalu. Tikus tidak gemarkan bau kapur barus. Saya pun tak gemar. Macam bau rumah orang mati. Jadi saya tak pernah guna.
2. Gunakan minyak pudina.Tuangkan minyak pudina pada kertas tisu atau kain. Kemudian letakkan di tempat laluan tikus. Tikus juga tidak sukakan bau pudina. Kalau tak ada minyak pudina,daun pudina pun boleh-Saya nak guna daun pudina dari taman herba saya tu.
3.  Letak beberapa helai daun durian belanda di tempat yang tersembunyi misalnya di bawah almari. Bau daun dia agak busuk. Mungkin sebab tu tikus tak suka.

Tapi kalau tikus dah termasuk ke dalam rumah terpaksa lah buat operasi penghapusan.....

4 comments:

Anonymous said...

Macammana Rupa Dan kat mana nak Cari kapur barus?

Masniah Said said...

Kapur barus tu katanya ada kat Mydin. Saya beli kapur barus kat kedai runcit orang Indiasahaja.

Unknown said...

Mana nak cari kertas gam tu

Masniah Said said...

Kertas gam tu boleh cari kat kedai hardware.

Jalan-jalan IKEA Cheras

Sejak balik dari UK rasa seronok pulak kalau boleh selalu berjalan (brisk walk). Oleh kerana cuaca agak panas kita cari tempat indoor pulak....