Wednesday 25 September 2013

Ubat...

Hari ni saya bercuti lagi. Terpaksa cuti. Rasa  bersalah sangat sebab terpaksa cuti pada hari terakhir subjek saya sebelum PMR minggu depan. Sepatutnya hari ni la saya nak bagi tips untuk score A dalam subjek ni. Tapi tu lah...kita hanya merancang Allah yang menentukan.

Saya mula rasa tak sihat pada petang Isnin. Bersin dan sakit kepala. Malam tu terus rasa nak demam. Makan panadol sebiji. Lepas tu masuk tidur.

"Esok Nina tak nak sekolah. Nak teman umi kat rumah." Nina memang anak yang baik.

Dalam pukul 2.00 am saya terjaga sebab rasa tak selesa. Bangun minum air 2 gelas. Lepas tu saya ke tandas. Kemudian telan panadol sebiji.  Lepas tu minum lagi segelas air. Cuba tidur semula.
Sebelum subuh saya tersedar lagi. Badan rasa sengal-sengal especially kat bahagian sendi. Badan masih panas. Hubby dah mula suspen. 

"Entah-entah denggi...." Hubby memang selalu fobia kalau saya atau anak-anak sakit. 

Rupa-rupanya Nina pun demam juga...tiba-tiba badan panas, bersin dan sakit tekak. Pelik pulak. Tak kan lah cepat benor berjangkit ngan saya. Asalnya dia nak temankan saya kat rumah. Alih-alih saya pulak kena jaga dia demam. Alhamdulillah Nina tak banyak kerenah. Saya hanya suruh dia makan panadol sebiji dan minum air bergelas-gelas. Lepas tu pi tandas. Lepas tu minum air lagi. Pi tandas lagi. Berulang-ulang sampai suhu badan turun. Sepatutnya minum air 100 plus. Tapi tak ada orang nak tolong beli. So kami berubat cara mudah. Saya masak sup sayur ngan telur untuk lunch. Alhamdulillah selera makan masih ada walaupun badan sangat sakit. Kepala pulak pening.

By lunch time hubby balik. Siap belikan nasi kukus dan air 100 plus tanpa gas. Lepas tu bawa kami pi hospital. Elok pulak ibu dan anak sakit bersama. Senang kerja doktor... Periksa sikit-sikit terus boleh diagnos penyakit. Bagi ubat pun jenis sama. Ubat biasa tiga serangkai. Ubat demam (Panadol), ubat selsema (Fedac Tablet), ubat batuk (Bena Expectorant) walaupun tak batuk. Cuma Nina dapat antibiotik sebab tekak dia dah bengkak. Saya dapat Vitamin C. Saya tambah buat blood test takut-takut denggi. Alhamdulillah setakat ni result negatif. Tapi kalau dah 4 hari masih demam kena repeat blood test. (Mudah-mudahan tak perlu...)

Balik dari hospital petang tu dalam pukul 5. Saya dan Nina terus makan ubat. Lepas tu terus tidur tak sedar diri sampai kol 6.30 pm. Hubby beli ketam suruh rebus. Ada petua kata air rebusan ketam ni elok untuk denggi. Haha..risau bebenor hubby takut bini kesayangan dia kena demam denggi. Tanda-tanda awal macam dah ada. Suhu badan meningkat, hilang nafsu makan, badan terasa lemah, sakit sendi dan tulang, serta rasa sakit di daerah belakang mata dan muka kemerah-merahan. Tapi saya masih optimis, masih mengharapkan hanya demam biasa.

Pagi tadi kami dua beranak makan ubat macam biasa seperti arahan doktor. Lepas tu tidur tak sedar diri. Selepas sejam saya terjaga tapi macam mabuk. Nak bangun pi tandas pun terhuyung-hayang. Saya cuba lawan sebab bukan habit saya nak tidur siang lama-lama. Biasanya saya cuma tidur dalam 10-30 minit je. Have a quick nap kata orang putih. Nina pulak terus tidur mati. Bangun sekejap sekejap je untuk pi tandas. Lepas tu tidur balik. Sampai lunch hour saya tak puas hati. Mesti ada yang tak kena dengan ubat. Saya pulak jenis tak suka makan ubat. Makan sebab hubby paksa. Tak ikhlas…
Doktor bagi stok untuk 5 hari. Saya makan 2 biji je. Stop...

Hasil carian google baru la saya tahu rupa-rupanya Fedac tu adalah super drowsy drug. Doktor pun ada cakap yang ubat tu mengantuk sikit. Sikit? Saya mabuk macam dah tertelan pil tidur. Nina pulak tidur tak bangun-bangun. Biasanya kalau untuk selsema doktor bagi clarinase atau zyrtac je. Mengantuk tapi boleh lawan. Ni first time dapat ubat Ferdac ni. Dah la kena charge mahal. Kalau beli kat famasi dalam RM 4.00 satu strip 10 biji. Walaubagaimanapun saya akui ubat ni sangat mujarab untuk selsema. Tak sampai setengah jam selsema dah okay. Tapi wajiblah bersedia untuk tidur sepanjag hari. Tu yang tak tahan tuh. Lepas ni tak nak dah makan ubat tu. Ubat selsema je pun. Boleh je cara natural. Makan oren 5 – 6 biji. Insyaa Allah selsema akan beransur pulih.

Mudah-mudahan esok dah boleh pi sekolah semula...

No comments:

Aidil Fitri 2024 (1445H) @Ukay Perdana

1 Syawal tahun ini jatuh pada hari Rabu, 10hb April 2024 selepas 29 hari rakyat Malaysia berpuasa. Pada petang sebelum pengumuman hari raya ...