Saturday 7 September 2013

Nasi Goreng Kopi-O

"Nasi goreng apa ni?"
"Nasi goreng kampung Ukay Perdana. Sedap la tu...Nak tambah ke?"
"Tambah sikit lagi..." Haha..action speaks louder than words.

Baru saya perasan, dah lama saya tak breakfast berdua-duan ngan hubby. Have a simple and nice breakfast. Biasanya ada je orang ketiga, keempat...kadang-kadang full house penuh meja.

Hari ni saya masak kengkonon nasi goreng kampung ala-ala saya. Biasa la main campak-campak je apa yang ada. Agak-agak ala kekampungan sudah. Tapi bahan utama mesti ada... masak dengan kasih sayang. Pasti sedap...kot! Nampak hubby makan berselera. Siap menambah lagi. Tambah pulak dengan kopi-O kurang manis.

Lepas breakfast hubby terus pi kerja. Bukan kerja sangat pun. Ada retreat apa tah kat PJ nun. Retreat geng-geng top management. So tinggal la saya sensorang...Cuaca kat luar mendung je. Nak hujan lagi kah?

Masa kemas-kemas meja dan angkat cawan-cawan ke dapur teringat pulak cerita suami isteri yang saya pernah dengar. Si suami tak pernah buat air sendiri. Selalunya isteri akan buatkan. Tapi tak pernah nya suami tu nak habiskan air tu. Selalunya minum separuh je. Bagi lah air apa pun dia akan minum separuh jugak. Sebab tak nak membazir isterinya pun terpaksalah habiskan air yang separuh tu setiap kali. Lama kelamaan isterinya pun tanya, "kenapa setiap kali minum tak habiskan?" So suami dia pun jawab, sebab setiap kali buat air, isterinya buat satu je. So dia minum separuh, separuh lagi dia tinggalkan untuk isteri dia.....kira nak share-share la kan.. Suatu hari selepas suami dia meninggal dia pi minum kat kedai kopi. Masa waiter ambik order, dia hanya minta air kopi....SEPARUH cawan...

Dah lah. Nak pi kemas stor....Mudah-mudahan tidak bertemu dengan Cik Ti lagi...

No comments:

60 Days in UK: Kew Bridge & River Thames

Sabtu, 9hb Mac 2024 Hari ini dah masuk hari ke-38 kami di London. Sejak berpindah ke rumah sewa ketiga ini kehidupan agak tenang sedikit dan...