Wednesday 26 June 2013

Ukhuwah itu...

Saya merindui saat itu lagi. Saat indahnya berukhuwah. Saat indahnya berusrah. Usrah pertama saya. Usrah yang banyak merubah hidup saya menjadi lebih baik. Bulatan gembira bak kata orang sekarang.

Dalam bulatan gembira ini, kami berbicara tentang akhirat dan hakikat penciptaan jin dan manusia. Diulang-ulang. Belajar asas aqidah, tauhid, ibadah, sirah ,serta bertadabbur dengan Quran benar-benar menyentuh jiwa. Peringatan untuk tidak berfikir buruk mengenai orang lain, untuk memperbaiki amalan, memahami tujuan penciptaan dan berwaspada dengan tipuaan syaitan. Bersama di waktu susah dan senang tidak mampu dijual beli dengan wang ringgit. Ukhwah yang terbina ini terlalu berharga. Berukhwah kerana Allah sepenuhnya.

Usrati masa kat UK dulu-dulu.

Kakak (Naqibah) usrah saya berbeza umur hanya 2 tahun. Penampilannya amat menyenangkan. Dengan jarak usia begitu kami tidak kekok berkongsi cerita dan masalah. Amat mengujakan bila saban minggu kami tertunggu-tunggu waktu untuk berusrah. Lagi pun dia rajin memasak. Setiap kali berusrah tidak sah kalau tidak disertakan juadah istimewanya. Pertama kali kenal usrah kami hanya seronok dapat makan percuma. Walaupun pada asalnya kami hanya berusrah untuk makan-makan tapi lama- kelamaan ukhuwah yang terbina itu membentuk siapa kami hari ini.  

Hidup di perantauan banyak mengajar saya erti ukhuwah. Berjauhan dengan keluarga sendiri memerlukan kekuatan hati yang tinggi. Kekuatan hati tidak akan dicapai tanpa sokongan dan dorongan sahabat2 seperjuangan yang mempunyai fikrah yang sama. 


Reunion...setelah lebih 20 tahun tidak berjumpa....

Sekarang masing-masing telah berkeluarga dan mempunyai tanggungjawab masing-masing. Walau lama tidak bersua muka ukhuwah yang terbina itu tidak mungkin hilang ditelan usia....

No comments:

Sinki Dapur Tersumbat Lagi

Sejak balik dari bercuti ni banyak pulak kerja-kerja maintenance yang perlu dilakukan di rumah ini. Alhamdulillah, saya masih diberi kekuata...