Monday 24 June 2013

Cuti lagi....!

Hari ni semua sekolah di Selangor diarahkan tutup. Sebab? Jerebu makin teruk. Masa buka pintu hantar hubby tadi pun terasa asap dan bau hangitnya. Duduk dalam rumah pun dah terasa macam nak batuk2. Hidung pun rasa tersumbat. Kepala pun macam berat. Dalam cuaca macam ni orang kata kena banyakkan minum air suam. Tapi saya lebih suka air kosong biasa (pada suhu bilik). Air suam macam tak hilang dahaga. Air sejuk pun kurang minat.

Pandangan dari tingkap bilik saya pukul 8.30 am. Bukit yang biasanya menghijau tu pun dah kelam. 
Matahari pun nampak macam titik putih je.......

Lepas pi hantar dayah ke UIA tadi terus singgah kedai runcit. Nak stock-up barang makan takut2 ada darurat pulak. Memang keadaan jerebu sangat teruk. Tak pasti UIA cuti ke tidak. Budak2 sibuk kata cuti. Tapi unofficial announcement pada pukul 11 malam tadi. Dayah pulak baru first day nak mula kelas kat Gombak ni. Pergi je lah... kalau tak ada kelas boleh rehat kat bilik.

Alhamdulillah saya dah beli topeng muka siap-siap. Saya beli sekotak yang ada 50 pieces. Harga RM20 sekotak. Kalau satu piece harga 90 sen. Jimat tuh. .Beli topeng biasa je. Jenis kain dua warna (putih dan biru). Bila pakai letak yang warna putih kat dalam. Yang berwarna tu kat luar. Yang ada berbesi tu kena laraskan kat hidung. Topeng ni hanya sesuai untuk menghalang partikel yang besar, sesuai untuk orang biasa. Dengar kata sekarang ni harga dah naik jadi RM2 per piece. Hmm... Bagi yang ada alahan atau masalah kesihatan kena pakai yang lebih bagus. Depa panggil topeng N95 untuk tapis partikel yang lebih kecil.

Haish...Asyik cuti je. Bila la nak habis silibus. Dah la minggu depan dah nak mula PUI. Pastu nak puasa, lepas tu cuti raya. Lepas tu terus periksa percubaan. Hmm...

Bagus jugak. Alang-alang dah cuti ni boleh la sambung kemas rumah sempena menyambut kedatangan Ramadhan......

No comments:

Belimbing madu di halaman rindu

Walau banyak pokok yang dah nazak dan arwah selepas dua bulan ditinggalkan, masih ada yang sudi mekar subur mengeluarkan hasil untuk tuannya...