Thursday 25 February 2010

TESPER, TESPER, TESPER


I was so relieved TESPER (Temasya Sukan dan Permainan) 2010 was over. Haha macamlah susah benar tugas saya dalam TESPER kali ni.
Seperti tahun lepas semua acara sukan selesai sebelum hari kemuncak. Pada hari kemuncak TESPER hanya diadakan acara merentas desa. Kena keliling UIA 5km. Jauh tu. Tak apa al-Aminans boleh.
From day 1 Rumah as-Solah mengungguli tempat tercorot. Sedih? Never! Ahli2 as-Solah sentiasa bersemangat mencari mata untuk rumah. Tak kisahlah kalah atau menang. Yang penting as-Solah....Gegar!

TESPER sepatutnya bermula pukul 8.00am lewat half an hour. Sebabnya PA system did not function on schedule. Saya rasa tak perlu pun nak sewa PA system lain. Yang sekolah punya pun is good enough. After all masa raptai pun guna PA system sekolah je. Dah nearly perfect pun. Lagi pun TESPER kali ni dibuat dalam waktu sekolah. In the end terpaksa lower down the volume sebab takut mengganggu jiran sebelah nak belajar.
Tapi one good thing, Perasmi (thoroughbred al-Amin, now Ahli Lembaga Sekolah, a very nice experience to share with the students) datang very well on time.

"Lain ek sukan tahun ni. Aman damai je.. Tak ada bising-bising."
"Haah la. Banner pun tak ada..."
"Kenapa cikgu2 tak ada baju sukan? Biasakan setiap tahun dapat."
"Kenapa buat hari bekerja ek? Macamnana ibubapa nak datang?"
Huh komen berkomen-komen.

Perarakan kontinjen rumah sukan bermula dengan rumah al-Falah(hijau), diikuti al-Fatah(merah), as-Solah(kuning) dan an-Najah(biru). Saya sangat kagum dengan semangat dan kreativiti murid2 mencipta maskot dan persembahan untuk rumah masing2. Bayangkan mereka dapat siapkan everything dalam masa satu malam je. Sungguh. Mereka sangat kreatif, sangat bersemangat. Sungguh membanggakan!

Semasa selingan sementara menunggu petugas mengira markah final, diadakan acara perlawanan futsal antara alumni al-Amin vs Ustaz2. Walaupun masa tu saya tengah makan nasi ayam (awalnya lunch, salah lewatnya mula game futsal dah dekat pukul 12 tengah hari dah) saya stop kejap, basuh tangan dan cepat2 ke dataran. Futsal and futbol memang favourite saya. Mana boleh lepas peluang. Live match, free pulak tu. Sebagai penonton je la. Bila game dah habis saya sambung makan balik. The result, of course la menyebelahi alumni. Almaklum la tenaga muda vs tenaga veteren...



Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan lancar. TESPER 2010 dijuarai oleh rumah al-Falah. Saya dah agak dah. Looking at their commitment and performance. Puteri saya mesti bangga. Jauh di mata tapi dekat di hati. Saya? Sudah semestinya saya bangga. Anak bujang saya menyumbang 2 pingat emas untuk rumahnya. Juga mata yang agak lumayan bagi acara merentas desa. (Adus.. riak la pulak) Hei, berpaling tadah nampak! Oh tidak sama sekali. Saya tetap as-Solah. Tetap bangga sebab in the end as-Solah berjaya naik satu anak tangga. Tahniah! Tahniah! Especially pada cikgu Fatimah dan cikgu Hani yang tidak jemu2 memberi sokongan pada mereka. Juga kepada Zairul Aduka (ex-ketua rumah tahun lepas). Saya jengok-jengok sekali-sekala je maklumlah dah veteran ni tak larat dah... Hish excuse memanjang.

"Bestlah sukan tahun ni. Rasa meriah sangat"
"Haah la, lancar je...."
"Sampah pun settled"
"Budak2 bersemangat sungguh."
"Cikgu2 pun semangat...Especially rumah al-Falah"
"Best sebab buat kat tempat sendiri."

Apa-apa pun thumbs up pada semua yang menjayakan TESPER kali ini. Yang menang merendah diri, yang kalah usaha lagi. Semoga penat lelah kita semua digolongkan sebagai amal jariah.


3 comments:

Azillah Azhar said...

ANA SUKA POST NI ! :))

Masniah Said said...

oh! sudah tentu falahian...

オテモヤン said...
This comment has been removed by a blog administrator.

60 Days In UK: Rumah Sewa 4

Jumaat, 15hb Mac 2024 Hari ini dah masuk hari ke-44 kami berada di bumi bertuah ini. Kalau ikut orang bersalin, masa ni dah habis tempoh ber...