Wednesday 24 February 2010

Fly baby fly...

"Anakanda Kak Mas ok ke kat sana?" (sigh) A frequently asked question lately. Anakanda saya should be okay. Why shouldn't she. Bonda? It's only been a week and I'm already missing her. Huh biar betul. Dulu saya juga yang beriya-iya suka hati over the moon bila anakanda dapat tawaran ke MRSM. Kat Pengkalan Chepa pulak tu. It brings back all the memories. Bukan senang nak mencipta sejarah anak dapat masuk sekolah ibunya dulu.... bak kata hubby saya la.
"Umi, boleh tak nak balik?" Adus! Apa sudah terjadi.
"Entahlah.. rasa macam nak balik je. Most of budak KL nak cabut. Boringla. Kena ikut peraturan 24 jam. Kalau kat rumah boleh study lepak2." Hmm biasa la tuh. Its just a matter of getting used to. Memangla awal2 ni homesick gila. Ya, homesick macam nak gila. Alang kepalang boleh jadi gila terus. Tapi itulah cabaran yang mesti dilalui.
Bak kata Iman." Hoi aku dulu pun macam tu juga. Mula2 kat sg pusu dulu rasa nak menangis je. Dah la aku ni pendiam (kot), tak ada kawan, rasa nak balik al-Amin je. Macamla al-amin nak kat aku." (Haha the last part tu saya tambah je..)
Saya teringat kata2 Datuk Dr Fadzilah Kamsah, " Hostel ni sepatutnya untuk budak2 yang tak ada kemudahan untuk study kat rumah. Tapi kalau dah ada kemudahan (ada yang terlebih mudah pun) kenapa nak zalimi anak2 dengan menyusahkan mereka..." Adus, zalimkah saya? Entahlah.
Apa-apa pun looking at the other side of the coin, it would give her a good tarbiyah .A little bit of hardship, a little bit of independent, a little bit of freedom and a little bit of everything will give juicy life....yum yum.

3 comments:

almuna said...

you see, we asked that question becoz we missed her too! sob, sob..be tough hidayah....(and umminye)

Masniah Said said...

thanks alia. tengah rasa cam nak nangis ni. especially time tengah masak. that's the time yang dia akan becok bercerita tentang apa yang telah dilalui sepanjang hari. No secret whatsoever. semua nak cerita kat ummi... now dah rasa cam agak sunyi....adus.

daya said...

hahaha..ayat dayah cakap tu lain sikit la ummi. bukan budak kl je, budak kelantan pun ade nak balik. hehehe. tpi tak balik pun.

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...