Friday 9 August 2024

Repair Kebocoran Bumbung/Atap Rumah

Dah lama saya perhatikan tompokan kuning pada siling bumbung area tangga ini. Awalnya sedikit sahaja tapi makin membesar dan merebak hingga hampir memenuhi seluruh kawasan siling. Saya sangat yakin ianya berpunca dari kebocoran atap/bumbung rumah. Dan bila air dah mula turun membasahi ruang tangga setiap kali hujan lebat dan parquet lantai tangga dah mula mengembang maka nak tak nak terpaksalah saya cari tukang untuk tengokkan apa yang patut. Takut pulak semua siling tu runtuh jika dibiarkan.

“Awak carilah orang repair, bajet unlimited…’ Demikianlah adanya. Maka isteri mithali yang paling berhemah dalam berbelanja ini meneruskan kerja-kerja apa yang patut. 

Seperti biasa saya buat carian di Google dan senarai pendek beberapa contractor yang mendapat review yang bagus daripada pelanggan. Saya pernah ada pengalaman kurang menarik dengan para kontraktor sebelum ini maka saya perlu berhati-hati. Akhirnya saya pilih yang paling sesuai untuk menyelesaikan masalah yang ada.

Tompokan air yang kekuningan.

Saya buat temujanji untuk dapatkan quotation. Depa datang seperti yang dijanjikan. Mudah je tengok dia panjat naik bumbung, like a pro kata orang kampung saya.

“Atap elok lagi kak, cuma ada beberapa keping yang pecah kat salur air. Dan ada bocor pada bahagian rabung dan penyambung ke dinding. Ada bocor atas master bedroom. Bla…bla, bla…bla…” Macam-macam dia cerita. Saya percaya sahaja berdasarkan gambar yang dia tunjuk. Mana la kita nak tahu apa keadaan sebenar kat atas bumbung sana melainkan makcik turut panjat naik sekali. 

“Kita akan buka rabung, tambah simen dan letak waterproof. Tempat-tempat yang bocor tu kita ganti zink dan letak waterproof juga…” Begitulah perancangannya. 

Bumbung atas master bedroom.

Valley gutter.

Punca kebocoran pada kawasan tangga.

Pada hari yang dijanjikan depa datang tepat pada masanya. Kontraktor asal tu tak datang. Dia cuma ‘post’ pekerja seramai tiga orang. Kerja-kerja mereka nampak profesional. Depa buka atap dan betulkan apa yang patut sambil update saya melalui whatsapp. Memandangkan kita tak nampak apa depa buat kat atas bumbung itu maka kita tawakkal sahaja sambil melihat gambar-gambar yang depa share.

Tiga orang pekerja mula membuka atap.

Bahagian rabung (ridge) pun dibuka.

Letak roof flashing pada valley gutter.



Letak roof flashing pada sempadan rumah jiran.

Pada hari kedua depa sambung kerja-kerja membuka rabung (ridge), letak simen dan waterproof pulak. Pada hari kedua ini cuaca agak mendung. Elok depa siap kerja-kerja atas bumbung, hujan mula turun renyai-renyai. Saya tak pasti cat waterproof itu sempat kering atau tidak. Kita doakan yang terbaik sahaja.

Rabung (ridge) yang siap dibaiki.

Letak roof flashing di sepanjang bumbung porch.

Akhir sekali baru depa mula mengecat bahagian tompokan pada siling dalam rumah pulak. Alhamdulillah semua bahagian siling (asbestos dan kayu) masih elok. Depa hanya paku semula pada bahagian yang tertanggal, letak undercoat dan cat.

Sapu undercoat dulu.

Depa biarkan undercoat kering selama 30 minit sebelum cat semula dengan warna putih. Untuk cat, ada tambahan pekerja khas untuk bahagian cat seramai dua orang pulak. 

Sapu cat putih.

Biar kering (dalam 30 minit).

Siap.

Alhamdulillah bagus akhlak pekerja-pekerja ini. Berbudi bahasa dan buat kerja dengan teliti, siap sapu, lap semua cat yang menitik dan mop lantai tangga. Semua kerja selesai dalam masa dua hari. Jumlah kos RM6500. 

Semoga Allah gantikan dengan rezeki yang lebih baik selepas ini. Mudah-mudahan tiada lagi kebocoran untuk beberapa tahun mendatang. Aamiin.🌹

{Cerita repair atap/ bumbung sebelum ini boleh baca di di sini}.

Sekian.😊

No comments:

Ganti kepala paip

Sejak beberapa bulan ini tekanan air di rumah ini seakan menurun. Air keluar pun macam malu-malu terutama di bilik air tingkat bawah. Untuk ...