Thursday 8 August 2024

Masalah Paip Bocor

Sedang enak-enak duduk bersantai di ruang tamu hujung minggu baru-baru ini tetiba ada penampakan tidak enak di luar pagar. Bila ditilik rupa-rupanya ada percikan air dari batang paip utama. Mula-mula hanya percikan kecil kemudian menjadi macam air pancut mini pulak. Maka terpaksalah saya tutup kepala pili paip utama di luar pagar. Dek kerana sinki dapur saya menggunakan air terus dari pili utama (tanpa naik ke tangki) maka terpaksalah saya bertahan dengan keadaan seperti ketiadaan air. Kita berjimat cermat dengan air tadahan sahaja dan biarkan pinggan mangkuk penuh sinki sementara menunggu paip dibaiki.

Saya cuba tampal menggunakan celotape tapi tak dapat bertahan kerana tekanan air agak kuat dan air tetap mengalir keluar. Sebenarnya boleh sahaja kalau saya nak repair sendiri. Tak perlu banyak modal pun. Cuma perlu potong paip pvc lama dan buat sambungan yang baru dengan sambungan L shape dan letak gam. Oleh kerana saya tiada stok penyambung L shape di rumah maka kita mudahkan kerja untuk diri sendiri.

Makcik tampal celotape.

Saya cuba hubungi plumber yang saya biasa berurusan tapi dia tak sihat, baru keluar hospital. Atas saranannya saya hubungi kawan sekerjanya yang boleh membantu. Oleh kerana kejadian berlaku pada hujung minggu hari Ahad dan kedai hardware banyak yang tutup maka saya bayar RM100 untuk segala susah payahnya. (Sepatutnya RM50 sahaja, tapi kita bagi rate overtime sebab bekerja di hujung minggu).

Sebelum.

Selepas.

Siap.

“Biasa la Ummi. Rumah dah duduk lebih 15 tahun memang ada macam-macam masalah…” Begitulah menurut anak ke-3 saya. Sejak jadi akitek ni, selalu sahaja dia bersetuju dengan segala tindakan saya terhadap rumah yang bakal jadi pusaka ini. 

Sebenarnya macam-macam cerita tentang paip air di rumah ini sebelum tiba kepada kebocoran paip nan satu ini. Kita hold dulu cerita-cerita itu di entry yang lain. Mudah-mudahan paip air nan satu ini dapat bertahan lebih lama. Amiin. 🌹

Sekian. 😊

No comments:

Ganti kepala paip

Sejak beberapa bulan ini tekanan air di rumah ini seakan menurun. Air keluar pun macam malu-malu terutama di bilik air tingkat bawah. Untuk ...