Saturday 3 August 2024

Buaian di Halaman

Dah nak masuk tiga tahun usia buaian di rumah ini. Sebenarnya ia adalah hadiah daripada anak-anak yang sentiasa memenuhi impian ummi depa nan seorang ini. Depa berpakat adik beradik belikan buaian yang movable untuk ummi duduk berehat bila perlu. Anak no-2 order secara online dan bungkusan gedabak tiba di rumah pada pukul 11:30 pagi, 23hb September 2021. By pukul 12:00 tengahari anak no-4 dah siap pasangkan sebuah buaian untuk seorang Ummi. Mudah sangat cara pemasangannya, zup-zap, zup-zap, pasang skru, siap. Awalnya saya letak dalam rumah kengkonon nak berbuai sambil tengok TV. Tapi nampak semak pulak, so anak no-4 tolong usung letakkan di luar rumah. Setiap pagi saya akan berebut dengan kucing liar yang tumpang berteduh dan membuat singgahsana di atas buaian saya. Banyak kali jugak depa meninggalkan bahan-bahan (buangan) yang tidak diingini di atas lapik buaian, tapi tetaplah kita bersabar dengan dugaan yang tidak seberapa ini. Dan beberapa kali jugak buaian ini berpindah tempat. Awalnya saya letak di porch tepi, kemudian alih ke porch hadapan, dan kini pindah semula ke porch tepi.

Sebelum ini saya pernah berangan nak buat buaian ala-ala hammock di bawah pohon mangga tepi rumah untuk berehat dihari tua. Namun hammock entah ke mana, pokok mangga pun saya dah tebang. Dan sekarang ini saya hanya berpuas hati dapat berehat di atas buaian sambil menikmati keindahan alam di celah pepohon di halaman rindu tepi rumah ini.

Penyejuk mata.

Sekarang ini saya punya banyak masa untuk mencari ketenangan meniti hari tua. Dan buaian ini menjadi antara tempat paling selesa untuk saya melepaskan lelah di petang hari selepas membelai pokok-pokok di laman. (Saya dah kurang turun ke laman pada waktu pagi dek kerana halaman rumah ini berhadapan dengan tadika yang beroperasi selepas musim Covid baru-baru ini. Suasana pagi yang sibuk dengan kereta ibu-bapa yang parking bergilir-gilir di hadapan rumah saya ketika menghantar anak-anak ke tadika agak merimaskan. So kita tukar masa membelai pokok ke sebelah petang pulak. Untuk sesi pagi saya hanya turun ke laman pada hujung minggu atau waktu cuti sekolah. Begitulah hidup berjiran, ada masa kita harus redha dengan keadaan, maka kita mengalah sahaja dan letak tepi kenikmatan berpagi-pagi di halaman. Apa-apa pun semoga kita sentiasa berada dalam redha Allah hendaknya. Amiin. 🌹

Sekian.😊

No comments:

Ganti kepala paip

Sejak beberapa bulan ini tekanan air di rumah ini seakan menurun. Air keluar pun macam malu-malu terutama di bilik air tingkat bawah. Untuk ...