Wednesday 3 July 2024

Cerita Sakit Dada

Seminggu dua ini saya sibuk berinteraksi dengan Pakcik Google berkenaan sakit dada. Alhamdulillah hari ini ianya sudah berlalu pergi. Dari pembacaan sebelum ini saya dah short list punca kesakitan yang saya alami mungkin berpunca dari masalah jantung, paru-paru atau gastrik. Hari ini saya perhalusi lagi ruang lingkup kawasan yang terkesan. 

Berdasarkan gambar yang saya screen shot dari google, (terima kasih kepada pemilik asal) saya hanya mengalami kesakitan di bahagian dada kiri bawah hingga ke kawasan ulu hati seperti dalam gambar di bawah. Namun tiada satu pun simptom yang senaraikan terkait dengan saya.

Rajah yang tengah, bawah.

Bila saya luaskan pembacaan, ternyata kesakitan yang saya alami tidak sepatutnya berpunca dari masalah jantung. Berdasarkan sympton yang saya alami, saya sangat pasti ianya adalah sternum pain yang disebabkan oleh joint strains atau muscle injury.

What's Causing My Sternum Pain? Sternum pain can have many causes, including joint strains, muscle injury, and acid reflux. Chest pains can also be a symptom of a heart attack, and you should not ignore them. Your sternum, or breastbone, connects the two sides of your rib cage.’(Google)

Buat sementara waktu ini, saya tolak tepi acid reflux dan gastrik. Saya bertahan dulu dengan kepercayaan bahawa masalah saya berpunca dari joint strains atau muscle injury yang mungkin disebabkan kesan sampingan pengambilan ubat kolestrol Lipitor. Walaubagaimanapun saya tidak mengabaikan kemungkinan masalah jantung. Saya cuba kurangkan stress pada bahagian dada dan kurangkan pergerakan yang boleh menyebabkan kesakitan.

Mudah-mudahan segala masalah akan segera berlalu dan Allah gantikan dengan sebaik-baik kesembuhan. Amiin. 🌹

{Cerita sebelum ini boleh baca di sini}.

Sekian. 😊

No comments:

Ganti kepala paip

Sejak beberapa bulan ini tekanan air di rumah ini seakan menurun. Air keluar pun macam malu-malu terutama di bilik air tingkat bawah. Untuk ...