Sunday 14 July 2024

Bidai & Langsir belakang dapur

Lepas siap kerja-kerja membetulkan awning belakang rumah yang bocor baru-baru ini saya minta depa pasangkan bidai pulak. Saya beli bidai secara online. Of courselah anak no-2 dan no-4 yang menjadi orang tengahnya. Saya hanya share Shopee link, transfer duit dan tunggu sahaja bidai sampai depan rumah. Saya bayar upah pasang RM20 untuk satu bidai. Saya minta depa pasangkan bidai keliling porch tepi rumah sebanyak 6 keping. Total caj RM120. Reasonable jugak harganya sebab saya tak payah nak panjat naik turun tangga seperti sebelum ini.

Bidai bahagian porch tepi.

Kawasan bucu belakang dapur.

Untuk bahagian belakang dapur saya pakai kain langsir sahaja. Saya kutip langsir-langsir lama yang masih elok untuk kegunaan semula. Saya potong, modify dan jahit semula apa yang patut. Lepas tu saya sumbat dengan batang besi langsir yang lama dan sangkut dengan hook ‘S’ pada wayar mesh. Seperti biasa kita panjat naik turun tangga untuk kerja-kerja menyangkut langsir. Jenuh jugak nak menyiapkan kerja-kerja menyangkut ni sebab makcik semakin tua semakin gayat. Langsir dalam pelbagai bentuk dan warna pun tak jadi hal. Kita berjimat cermat selagi boleh. Yang penting dapat menjaga aurat dari pandangan luar. 

Langsir blackout untuk kawasan pintu keluar masuk dapur utama sementara langsir separuh untuk bahagian dapur memasak kedua.

Langsir kuning biasa untuk kawasan laundry dan menjemur pakaian.

Begitulah makcik menghabiskan masa di rumah. Apa sahaja yang boleh dibuat sendiri kita usahakan selagi terdaya. Apa-apa pun, sekiranya ada yang tak puas di mata dan di hati selepas ini, kita setelkan kemudian. Setakat ini kita berpada sahaja dengan apa yang ada. Semoga Allah merahmati kita semua. Amiin. 🌹

{Cerita bidai belakang dapur sebelum ini boleh baca di sini}.

Sekian.😊

No comments:

Ganti kepala paip

Sejak beberapa bulan ini tekanan air di rumah ini seakan menurun. Air keluar pun macam malu-malu terutama di bilik air tingkat bawah. Untuk ...