Tuesday 29 August 2023

Lap dan basuh kipas

Setelah beberapa hari asyik beraktiviti di luar rumah, hari ini kita fokus dalam rumah pulak. Kebetulan hari ni tiada aktiviti jogging maka pepagi hari lagi saya mulakan exercise dengan mengelap kipas di ruang tamu dan ruang makan. Biasanya aktiviti lap-mengelap kipas ni saya subcontract kepada anak-anak bujang. Tapi sejak depa dah menikah dan ada rumah sendiri terpaksalah saya usahakan sendiri. Berbekalkan kudrat yang ada kita buat sahaja apa yang terdaya dengan rasa gembira.

Dulu saya lap kipas secara manual. Saya akan panjat naik turun tangga untuk mengelap setiap bilah kipas dengan kain basah. Sekarang ini masih lagi manual tapi kita gunakan berus pengelap yang anakanda beli dari shopee. So kuranglah sikit susah-payah nak usung tangga ke sana ke mari. Mudah sahaja kerjanya, hanya  perlukan kerajinan dan kudrat sahaja.

Kipas di ruang makan.

Habuk berketul-ketul.

Kipas di ruang tamu.

Ruang tamu dan ruang makan kami tidaklah besar. Cukup satu kipas sahaja untuk setiap satu ruang so pembersihannya pun tidaklah sepayah mana. Saya cuma lap dan basuh kipas tu bila mata sudah tidak mampu melihat segala habuk dan kotoran. Selain kipas siling saya juga letak satu kipas berdiri di ruang tamu untuk kegunaan anak cucu yang pulang bertandang. Untuk kipas berdiri ni, proses pembersihannya agak leceh sedikit. Saya kena bukak semua sarung dan bilah kipas tu dan cuci di bawah laluan air di sinki, lap kering kemudian pasang semula. Mudah je pun.

Tanggalkan semua dulu.

Cuci bersih dan biarkan kering.

Siap.

“Kenapa Ummi tak panggil orang je datang cuci?” 

Okay je… boleh exercise…” Begitulah jawapan klise setiap kali anak-anak bertanya. 

Alhamdulillah. Setakat ini saya belum memerlukan perkhidmatan orang untuk datang membersihkan rumah. Saya akan buat sendiri selagi terdaya kerana itu hanyalah sebahagian dari me-time yang saya hargai sejak sekian lama.

Sekian.😊

No comments:

Open house selagi Syawal (Part 2)

“Mas, free tak harini? Jom teman Kak Zai pergi beraya.” Bila ada teman seperjuangan ajak beraya, haruslah kita terima dengan tangan terbuka....