Wednesday 16 August 2023

Jalan-jalan KB: Pantai PCB & Kedai Mee Isa

Setiap kali balik Kelantan kami tidak akan lepaskan peluang ke Pantai Cahaya Bulan. Entah kenapa pantai ini seakan memanggil-manggil setiap kali kami balik ke sini. Mungkin sebab ianya paling hampir dengan bandar Kota Bharu (jarak dalam 10 km sahaja) memudahkan kami untuk singgah sebentar. Dan setiap kali singgah haruslah kita pekena ‘colek’ seafood celup tepung dan keropok lekor yang enak. Kali ini saya order kerabu megi sebagai penambah kalori.

Air sarsi botol lejen.

'Colek' celup tepung & kerabu megi. 

Kengkonon nak healing tepi pantai.

Keadaan pantai yang makin terhakis, kurang sesuai untuk ke gigi air.

Lepas makan 'colek' dan mengimbau kisah lama kita sambung ngeteh di Kg Sireh, tempat kelahiran hubby hingga masuk sekolah rendah. Kami singgah di Kedai Mee Isa tempat hubby pernah makan masa kecik-kecik dulu. Menurut hubby kedai mee ini wujud sejak zaman dia sekolah rendah lagi. Dah lebih 50 tahun, rasa mee kuahnya tetap sama. Of courselah depa kekalkan resepi turun temurun kepada pewaris kedai. Depa guna air rebusan daging sebagai kuah mee. The rest biarlah rahsia. Keadaan kedai pun tak banyak berubah. Depa kekalkan konsep kedai ‘ppati’/merpati. Di sebelahnya ada kedai Sri Kijang yang menjual air halia telur puyuh yang famous di Kelantan. Kata orang airnya sedap dan berkhasiat tapi saya tak berani nak mencuba (rasa kembang pulak tekak ni…) Sebagai alternatif saya order air teh halia sahaja.

Kedai yang simple.

Sebelahnya ada kedai halia telur puyuh.

Teh halia yang super yummy boleh potong kaki.

*****************************

Sambil tengok-tengok dalam draf terjumpa pulak cerita tergendala tentang PCB di tahun 2015. Punya lama terperap dalam deraf tapi tetap jugak kita simpan buat kenangan. Saya dah tulis cerita tu sejak November 2015 tapi tersadai hampir 8 tahun. Hmmm… nampaknya blog (deraf) pun nak kena declutter jugak. So kita delete sahaja cerita-cerita yang dah lapuk dan update dengan cerita baru. Apa-apa pun, gambar-gambar yang saya dah upload lapan tahun yang lalu tetap kekal tersimpan rapi.

Batu-batuan (lapan tahun yang lalu) yang masih kekal hingga kini.

Lima orang anak-anak semua masih single mingle.

Keadaan berpasir ini dah di upgrade jadi benteng menghalang air pasang terutama bila musim tengkujuh.

‘Colek’ seafood celup tepung dan air botol 8 tahun dulu yang masih wujud hingga kini.

*********************************

Sekian. 😊

Catatan pada hari Ahad, 6 Ogos 2023.

No comments:

Open house selagi Syawal (Part 2)

“Mas, free tak harini? Jom teman Kak Zai pergi beraya.” Bila ada teman seperjuangan ajak beraya, haruslah kita terima dengan tangan terbuka....