Saturday 10 July 2021

Exercise pagi

Rasa macam dah lama tak mengemas-kini keadaan rumput rampai yang galak membiak sejak musim hujan ni. Maka hari ini pepagi lagi kita dah bersiap sedia dengan peralatan berkebun sambil pelan-pelan buat regangan. Despite apa orang kata, saya tetap masukkan aktiviti di laman sebagai satu bentuk senaman untuk diri sendiri. Riadah boleh, exercise pun boleh.

First thing first haruslah kita gembur tanah dahulu. Setiap pokok bunga dalam pasu wajib mendapat sentuhan gembur-menggembur untuk meringankan tanah yang dah mampat dalam pasu. Sambil tu kita cabut dan buang rumput yang datang tanpa diundang. Kemudian tabur baja bunga. Lepas tu boleh siram seperti biasa.

Rake kecik, penyodok kecik dan cangkul kontot buat gembur tanah.

Tanah yang siap digembur, berbaja dan bersiram.

Selesai bab gembur menggembur tanah, kita sambung dengan memotong dan menggunting rumput pulak. Dah lama saya tak upah orang potong rumput sebab saya lebih seronok mengusahakan laman dengan kudrat yang ada sebagai rutin senaman. Tak penat mana pun sebab saya mengunting rumput sambil duduk.

Gunting besar, rake kontot dan panjang serta bangku untuk duduk.

Saya cuma potong/gunting rumput yang panjang dan nampak semak sahaja. Yang lain-lain tu kita biarkan dulu. Lepas ni boleh sambung potong guna mesin pulak. Saya guna mesin manual supaya boleh tambah exercise tolak dan tarik pulak.

Rumput yang siap dikumpul selepas dipotong.


Alhamdulillah selesai tugasan hari ini. Mudah-mudahan esok lebih baik dari hari ini. Moga Allah bantu. 🌹

No comments:

Open house selagi Syawal (Part 2)

“Mas, free tak harini? Jom teman Kak Zai pergi beraya.” Bila ada teman seperjuangan ajak beraya, haruslah kita terima dengan tangan terbuka....