Wednesday, 18 October 2017

Kait mengait pulak...

Setiap hujung tahun sekolah saya mengadakan program Jaulah dan Mukhayyam untuk semua staf. Tahun lepas depa pi Padang, Indonesia. Tahun ni program di Langkawi, Kedah. Kira macam pergi bercuti beramai-ramai dengan pengisian program lawatan ke tempat-tempat menarik serta aktiviti berkumpulan. Ala-ala Breakaway gitu. Tahun ini depa ambik tarikh sempena cuti Hari Depavali (14-23 Oktober 2017). Kebetulan dapat cuti selama seminggu so bolehlah bercuti lama sikit. Tapi tarikh jaulah hanya pada 15-17 Oktober sahaja. So hari cuti selebihnya boleh isi dengan program sendiri. 

Seperti biasa juga perancang Allah untuk saya agak berbeza. Lagipun dalam usia begini saya rasa dah tak larat nak ikut program yang disusun. Alhamdulillah dengan ehsan Puan Pengetua, saya dapat pelepasan daripada mengikuti program jaulah ini. Walaubagaimanapun setiap orang diberi amanah untuk menyiapkan tugasan. Kali ini kami kena belajar buat crochet. Maka bertungkus lumuslah memasing melembutkan tangan dengan jarum dan benang kait. Saya memang tak pernah terfikir boleh mengait apa-apa. Kait buah boleh lah. Tapi berkat usaha tanpa jemu akhirnya saya dapat menghabiskan segulung benang kait dalam masa yang ditetapkan. Semua hasil crochet yang dah siap tu akan dikumpul dan disambung-sambung buat selimut blanket pulak.
Saya rujuk video granny crochet blanket (google)

Kebetulan juga hari Jumaat sebelum cuti Depavali tu merupakan hari terakhir aktiviti kelab sekolah maka ahli kelab memutuskan untuk mengadakan jamuan. Sebenarnya last minute planning. So berpada sahajalah dengan apa yang ada. Alhamdulillah co-guru kelab saya seorang yang amat berdedikasi maka dalam apa jua keadaan semuanya berjalan lancar. Alhamdulillah.

Kelab Angklong 2017 (Cemana tah depa pilih saya jadi guru kelab Anglong.....:)

Terimakasih Cg Linda (kiri) bagi tumpang guna kelas dan Cg Sakinah (kanan), guru kelab yang berdedikasi. (Abaikan kegemukan yang kat tengah tuh...)

Baguih juga kalau buat projek kait mengait ni dalam kelab Angklong..... Kaitan? Hmm...


PS: Terasa cepat masa berlalu. Dah nak SPM dah.....



No comments:

Moh ke Peghelih..... sekali lagi

"Flight ticket....checked" "Kereta sewa...checked"" "Bilik hotel.... checked." Dalam ke...