Monday 25 March 2013

Akhirnya...

Akhirnya fasa menanam rumput tiba juga. Sakit hati juga kerja ngan depa ni. Janji 10 hari, jadi sebulan lebih. Sungguh menyakitkan hati. Dah la masa tu saya sibuk ngan sukan sekolah, tak sempat sangat nak tengok depa buat kerja. Kita cakap lain, depa faham lain. Bila buat jadi benda lain. Saya pulak jenis kalau tak kena dengan jiwa memang saya akan bangkang habis-habisan. Setiap kali balik kerja saya kena betulkan balik apa yang depa dah buat. Pak cik rumput tu janji akan beli rumput yang terbaik. Saya setuju dengan harganya yang agak tinggi sebab dia beriya-iya nak bagi rumput yang paling baik. Rupa-rupanya hampeh. Saya pernah beli sendiri harga RM1.80. Dia charge harga RM3.50 konon sebab rumput gred A. Tapi sebab dah janji terpaksalah bayar.. Janji pakai mulut je, tak tulis apa pun. Sesia je belajar akaun...

Rumput yang dah bertambun.. terlebih beli pulak tu! Kita pulak yang tanggung kos dia. 

Patutnya dia tabur pasir dan letak tanah gam dulu. Tanah yang warna oren2 tu. Lepas tu tabur baja taik kambing sikit lepas tu baru letak rumput. Saya belajar buat ni ngan Pak Cik Aji Nursery kat tepi Highway Gombak tu. Saya dah pernah tanam sendiri rumput carpet ni. Alhamdullah memang menjadi. Tapi yang ni dia main atur je atas tanah gersang tu.. Hish panas betul hati saya...

Kawasan depan ni nampak cantik sebab dia letak rumput yang elok. Yang tak elok dia campur aduk letak kat bahagian belakang2. Lepas 2 hari banyak rumput tu yang syahid. Kering kontang, gersang...adus!
Terpaksalah saya mengarah anak bujang saya tukang siram rumput tu petang2. Mujurlah hubby volunteer siram waktu pagi sebelum gi kerja.

Banyak benda yang saya belajar dari fasa menanam rumput ni.Yang paling penting ialah cari orang yang mahir dalam tugasannya. Tapi masalah besar ialah kami ni cepat sangat kesian kat orang. Nak2 pulak orang tu nampak macam patut dibelas kasihankan. Lagi pun dalam business kat Malaysia ni saya kenal 3 jenis manusia je.
1) Orang Cina
2) Melayu/Islam yang dah berjaya
3) Melayu/Islam yang baru mula berniaga.
Biasanya kami ambik yang ke 3 sebab dengan niat nak tolong Melayu/sesama agama. Racist? Ya..itulah masalahnya. Awal2 lagi dah tak betul. Sebenarnya dah beberapa kali niat saya nak menolong Melayu/Islam ni memakan diri sendiri. Biarlah Allah sahaja membalas apa saja yang telah berlaku. Pengalaman saya sepanjang deal dengan beberapa kontraktor selama ni hanya Cina sahaja yang bersikap profesional. Mahal memang mahal. Tapi berbaloi dengan servis yang disediakan. Hmmm...

No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...