Friday 28 October 2011

Indahnya hidup ini.

Saya suka mendengar perbualan nenek saya terutama yang bersangkut dengan nikah kahwin.

"Tok ( bahasa orang utara pada nenek), saya benci la laki saya tu, selalu buat orang sakit hati..." Makcik saya memang selalu dok mengadu hal pasal suami dia.

"Ala.. hang anggap je tu memang tabiat dia. Nak buat macam mana. Buruk baik pun laki hang jugak..."
Nenek saya memang sempoi.

"Laki orang lain okay je"
Makcik saya selalu tak puas hati.

"Hang mana tau laki orang. Aku tengok laki hang pun okay apa. Ala.. macam api la, tak kan hang nak marah kalau dia panas, kalau tangan hang tebakaq. Dah memang tabiat dia. Sama juga dengan taik, dah memang dia busuk, tak kan hang nak marah jugak. Hang pun berak kan? Busuk juga kan? Ada orang marah pasai hang berak busuk? Hati hang sakit... sapa suruh hang menikah dengan dia. Hang pandai2 la jaga hati sendiri. Tak kan nak suruh laki hang jaga pulak...."

Tazkirah nenek saya sangat unik. Tak perlu sebut hadith dan ayat Quran bagai tapi sangat berkesan. Makcik saya hidup bahagia hingga akhir hayatnya dengan suaminya yang dia tak suka tu. Wallahualam.

No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...