Friday 28 October 2011

bersyukurlah...

Kehidupan yang sempurna? Mana ada benda yang sempurna dalam dunia ni selagi mana kita dinamakan manusia. Yang membezakan kesempurnaan setiap orang ialah cara penerimaan dan keredhaan kita a.k.a tahap kesyukuran kita.

Suami yang bertanggungjawab, anak2 yang hot tapi soleh-solehah, zero masalah kewangan, rumah baru, kereta besar dan kawan-kawan yang hebat tidak menjamin kesempurnaan hidup kita. Orang luar mungkin nampak kita macam bahagia. Ya, on the surface macam bahagia. Macam dah tak perlu apa-apa cuma tinggal melewati masa sampai satu titik noktah yang bakal tiba. Sooner or later. Tapi manusia tetap manusia, tidak akan pernah merasa sempurna. Sentiasa mencari kekurangan diri. Kalau kurang yang positif tu tak apa la juga. Rasa kurang ibadat, boleh solat malam banyak2, rasa kurang pahala, boleh buat benda2 sunat yang lain, rasa tak cukup ilmu boleh belajar banyak lagi. Masalahnya kalau kalau rasa kurang pada benda yang tak patut2. Suami dah sediakan rumah besar, nak yang lagi besar, suami dah bagi duit bulanan sibuk nak pi kerja lagi konon boring duduk rumah, anak2 dah dapat markah okay pun sibuk nak paksa pi tusyen nak suruh jadi best student pulak. Buat stress tak pasal2. Anak2 stress jangkit sampai mak ayah pulak...

Dan selalu ianya balik kepada - kesyukuran. Syukur2 pun pada bab yang munasabah la. Jangan la sebab nak bersyukur sampai asyik redha je memanjang. Kena la buat postmortem kenapa sesuatu benda tu berlaku. Muhasabah balik, cari jalan penyelesaian.

Saya pernah merasa stress masa anak2 masih kecil dulu. Mungkin sebab tekanan menjadi seorang isteri dan seorang ibu sampai tiada masa untuk diri sendiri. Keletihan. Kesunyian. Kehilangan. Itu cerita masa kat UK, masa hubby sangat sibuk dengan PHD. Memang sedih, rasa macam terhumban di satu tempat yang sunyi. Adakah saya tidak bersyukur? Saya ada suami. Saya ada anak2 yang comel (masa tu la). Hubby sibuk belajar untuk siapa? Bukankah untuk saya dan anak-anak juga? Masa tu saya berhenti kerja sebab ikut hubby. Patutnya saya pun kena sambung belajar juga. Hubby dah bayar pun untuk saya sambung ACCA sampai habis. Tapi saya sendiri tak boleh cope sebab dah beranak-pinak. Itulah jadinya! Itulah hasilnya kalau dah biasa study pastu kerja tapi kena duduk rumah jaga anak. Berhenti kerja. Otak saya mula cari pasal, cari sebab nak rebel. Kalau masa kerja, adrenalin tu boleh disalurkan pada kesibukan kerja.

Sekarang stress saya dulu sudah berbayar. Saya boleh hidup selesa dengan keluarga comel saya. Dengan seorang suami yang bertanggung jawab dan lima anak yang mudah2an soleh-solehah saya sepatutnya rasa sangat bersyukur. Sungguh saya sangat bersyukur. Mencontohi Rasulullah SAW yang tak jemu2 beribadah walaupun telah dijanjikan syurga Allah. Baginda Rasulullah memperbanyakkan ibadah sebagai tanda syukur. Sudah semestinya lah dengan kesyukuran ini saya harus memperbanyakkan ibadah pada Allah. Wallahualam.

No comments:

Breakfast Date @KL East

“Jom breakfast esok, nak back to routine semula…” Bila hubby ajak makan, seharusnyalah kita terima dengan tangan terbuka. Sambil nak beli ba...