Friday 28 October 2011

Jangan sesenang nak minta tolong.

Dalam usia begini saya sepatutnya sudah boleh mentaksir dan menilai orang lain. Saya sepatutnya sudah faham bahawa tidak semua manusia sama walaupun mempunyai fikrah yang sama. Lagi la kalau dengan fikrah yang berbeza.

Saya selalu menganggap semua orang mempunyai fitrah yang baik. Lagi pulak kalau dia dari latar belakang agama. Ustazah pulak. 'Don't judge the book by its cover' sangat benar. Kita sepatutnya ambik buku tu, buka, baca dan menghayati, baru boleh buat judgement samada ianya baik atau sebaliknya. Sebelum kita benar2 ada pengetahuan tentang seseorang, jangan senang2 nak menganggap dia baik atau tidak baik. Jangan senang2 nak minta tolong ke apa ke. Buatnya dia tak sudi nak menolong kita terkecik hati pulak, dah berdosa tak pasal. Masalahnya dosa tu bukan terletak atas dia tapi kita yang kena tanggung. ( Dia tak berdosa sebab bukan tanggungjawab dia nak tolong kita. Kalau dia tolong dia dapat pahala. Kalau dia tak nak pahala suka hati dia la. Kita yang kecik hati ni berdosa sebab macam tak redha dengan ketentuan Allah. Allah dah tentukan kita tak dapat pertolongan tu, kenapa nak kecik2 hati pulak. Redha je la. Sapa suruh minta tolong orang. Buat je la sendiri. Kan Allah dah bagi tulang empat kerat tu. Usaha la.....adoi! )

Betul lah kata hubby saya. Jangan senang2 nak minta tolong orang. Selagi boleh dan mampu buat je sendiri. Kalau dah terpaksa sangat baru lah cari orang yang benar2 nak tolong kita, itu pun kalau dia offer. Kalau tidak, tak payah. Yang lebih baik adalah kita yang selalu offer diri untuk tolong orang. Jangan berlebih pulak sampai orang pijak kepala. Sebab tu Nabi SAW selalu ajar kita supaya bersederhana dalam segala hal, walaupun dalam hal nak buat baik. Paling penting kena ikhlaskan niat hanya kerana mencari keredhaan Allah. Wallahualam.

No comments:

Sinki Dapur Tersumbat Lagi

Sejak balik dari bercuti ni banyak pulak kerja-kerja maintenance yang perlu dilakukan di rumah ini. Alhamdulillah, saya masih diberi kekuata...