Sunday 30 October 2011

Kadang2 saya terfikir kenapa la ada orang yang nak menjayakan sistem Islam tapi membuat perkara2 yang tidak Islamik. Masa ke sebuah bank semalam saya terlihat seorang budak sekolah sedang menunggu/menjaga tabung sumbangan untuk sebuah sekolah tahfiz. Budak perempuan berbaju kurung bertudung labuh duduk seorang diri menjaga tabung sumbangan. Keadaan sekitar bank sangat lengang waktu hujung minggu. Sepatutnya ada security guard, tapi tak nampak pulak. Saya tak pasti depa kerja ke tidak masa hujung minggu. Saya percaya budak perempuan tu menunggu sumbangan manusia dermawan untuk sekolah dia. Saya sangat percaya dia adalah budak sekolah sebab dia sedang memegang buku kerja/latihan skor A. Melihat cara dia berpakaian selayaknya dia budak tahfiz. Muka suci senyum manis. Apa yang menyedihkan saya ialah kenapa dia membuat kerja tu. Seorang budak perempuan, menunggu derma seorang diri di tempat sunyi begitu?? Macam2 boleh berlaku. Okay, masa lain dia tak boleh buat sebab dia kena pi sekolah. Tapi tak boleh ke suruh budak lelaki? Atau pun cikgu2 atau ustaz depa yang buat? Oh tak boleh, sebab hujung minggu semua orang nak bersama keluarga. So apahal pi letak budak perempuan tu kat situ, budak tu tak ada keluarga ke? Adus! sungguh tak boleh diterima akal.

Mana2 parent pun tak akan benarkan anak2 gadis mereka keluar seorang diri macam tu. At least dengan seorang kawan kalau tak pun ramai2. Tak sepatutnya pun mereka disuruh mencari dana sekolah atas alasan apa pun. Itu adalah tugas pengurusan sekolah. Tak perlu menggunakan budak sekolah buat kerja2 tu. Tugas mereka adalah belajar, tugas parent memberi kemudahan untuk mereka belajar, tugas sekolah menyediakankemudahan itu, bukan menyuruh budak2 tu usaha cari duit. Sepatutnya mereka disuruh belajar pandai2, dapat kerja bagus2 nanti dapat banyak duit boleh menyumbang pada sekolah semula. Entahlah... saya pun dari keluarga miskin. Tapi masa budak2 dulu tak pernah pulak disuruh cari duit.

"Hang mengaji pandai2. Esok2 hang senang, aku pun tumpang senang. Kecik2 ni tok sah dok sibuk nak cari kerja nak cari duit. Sat lagi mengaji tah ke mana, kerja tak ke mana, duit tah ke mana.... sampai ke tua menyusahkan mak bapak." Saya selalu diajar macam mana nak cope dengan keadaan susah. Kena berjimat-cermat dan berpada dengan apa yang ada.Wallahualam.

No comments:

Cerita cawan dan kopi.

Hari ni hubby ada jamuan hari raya di WTC. Majlis Korporat apa entah... saya pun tak ambik port. Lagi pun semua pergi lone ranger tak bawa p...