Saturday 13 March 2010

Usaha tangga kejayaan

11 March 2010. Satu Malaysia merasakan debarannya! Nampak je cool tapi ketag lutut tak ada sapa yang tahu. Dari awal minggu lagi saya dah arrange class supaya saya free all day Thursday tu. Nak mengajar pun macam tak leh keluar suara. Hubby pulak tak ada, so saya kena face hari tu sorang2. Aduhai..

Lepas clock in, saya habiskan kelas sampai pukul 9.oo am. Then, balik rumah ambik Iman.Terpaksa la juga drive walaupun sejuk kaki tangan macam nak cramp. By the time saya tiba kat SMK SP, dah ramai orang menunggu kat dewan. Ada ceremony rupanya. Pengetua berucap meraikan pelajar cemerlang. Tak sangka among pelajar cemerlang kat sekolah tu adalah ex- al Amin. Bangga weh.Tahniah to our ex-students, Muizah (top student), Haziq, Hanis, Iman and Amal. Another tahniah to puteri saya for being one of them...(bangga ni!)

As for murid2 al-Amin sendiri, the result sangat membanggakan. "Usaha tangga kejayaan". Tak tau la sapa yang cipta that phrase. Sungguh benar! Hanya dengan berusaha kita mampu mencapai kejayaan. Sungguh juga, mereka yang berjaya dengan cemerlang dalam SPM hari tu adalah mereka yang telah berusaha dengan bersungguh2. Bak kata cikgu Alia,
"Sebagai guru yang mengajar mereka, ada yang sejak dari mereka di Tingkatan 1 pun, boleh merasakan dan mengagak siapa yang bakal berjaya dalam keputusan kali ini dan siapa yang tidak."
Sebenarnya tak cukup dengan usaha (study hard) sahaja. Pada saya apa yang lebih penting adalah adab kita dengan ilmu itu sendiri. Dan yang lebih penting adalah adab kita dengan guru2. Setakat pengamatan saya kebanyakan murid2 cemerlang al Amin adalah mereka yang amat beradab dengan ilmu dan amat menyantuni guru2 mereka. Tahniah! Tahniah!

Kepada yang kurang bernasib baik, jangan putus asa. Ruang sentiasa terbuka untuk kita memperbaiki diri. Cuba dan cuba lagi...

Apa-apa pun, doa saya mudah2an mereka ini akan tetap istiqamah walau di mana pun mereka berada selepas ini. Amin...


No comments:

Sinki Dapur Tersumbat Lagi

Sejak balik dari bercuti ni banyak pulak kerja-kerja maintenance yang perlu dilakukan di rumah ini. Alhamdulillah, saya masih diberi kekuata...