Wednesday 31 March 2010

Indahkah hidup remaja kini?

"Cikgu, ada banin kacau ana...... Eeee.. tak suka! Dah la tahun ni ana nak study betul2.... menyampahlah dengan perangai banin ni.."
"Dia selalu pandang-pandang. Pastu senyum-senyum.....Geli la.."

"Cikgu, meluat la tengok banat2 tu. Menggedik tak habis-habis. Rasa nak sepak je.."
"Eeee.. gelak macam pontianak...bagi kasut kang."

Lately saya selalu dapat aduan or rather luahan perasaan anak2 murid saya yang masih menjaga batas2 syariat dalam pergaulan. Alhamdulillah dalam ramai2 remaja di al-Amin, masih ada yang amat prihatin dengan adab pergaulan banin dan banat. Dalam menjaga diri sendiri mereka tidak lupa menasihati kawan2 yang terbabas. Masih ada yang berpegang teguh dengan amar maaruf dan nahi mungkar. Cuma cara teguran tu yang yang membuatkan orang lain malas nak dengar. Siapa yang suka kena tegur kan...

Saya akui ramai diantara mereka yang ber'couple' dalam diam.Tidak la sampai berdating2. Islamic la kot. Hanya sms sebagai pengubat rindu...waduh, waduh! Selisih jalan kat sekolah pun buat tak nampak je. Hanya kawan2 tertentu saja yang tahu. Lepas tu ada pulak yang tolong cover line bila ada yang kantoi. Sahabat jenis apakah ini?
Tapi secara jujurnya, selagi mana ia dikatakan 'couple' selagi itulah ruang zina akan terbuka luas. Sebab itu dari awal lagi Allah dah suruh JAUHI zina, jangan mendekati zina. So apa2 saja perkara yang menjurus kepada zina MESTI dijauhi. Semua benda la.. termasuk pandang2, jeling2, bagi nota kecik dalam buku, hai2, bagi no hp( nak suruh sms la tu, tak pun bergayut sampai pagi, pastu tak siap homework, ngantuk dalam kelas esok, kena marah ngan cikgu... dah tak berkat) Hish.. emo la pulak.

Kalau yang dah tak boleh kawal nafsu tu akhirnya beginilah jadinya......



....... benih cinta terlarang akan lahir sebagai bahan buangan. Subhanallah.

No comments:

60 Days in UK: Kew Bridge & River Thames

Sabtu, 9hb Mac 2024 Hari ini dah masuk hari ke-38 kami di London. Sejak berpindah ke rumah sewa ketiga ini kehidupan agak tenang sedikit dan...